Rating: *****/*****, or 10/10
Stad
der Zonde blijkt geslaagd kunstwerk
Wat is
de beste manier om een graphic novel succesvol naar het witte
doek te vertalen? Waar sommige regisseurs een geheel eigen draai aan
het bronmateriaal geven en het eindproduct vervolgens geenszins meer
lijkt op het originele werk, ondanks de behouden kwaliteit, is er ook
de compleet tegenovergestelde methode: het beeld-voor-beeld omzetten
van plaatje naar shot. Robert Rodriguez gebruikte deze drastische
methode bij zijn bewerking van Frank Millers klassieke 'Sin City'.
En verdomd, het werkt! En dat is nog een understatement...
Nadat
hij in de jaren tachtig het respect voor doorsnee comics
terugbracht met zijn werk in de 'Daredevil'-reeks
en het magistrale 'Batman: The Dark Knight Returns' begaf
Miller zich begin jaren negentig definitief op het terrein van de
'graphic novel', getekend literair hoogstaand werk dat
absoluut verschilt van de laatdunkende term 'strips' waarmee het nog
te vaak in associatie gebracht wordt. Millers Sin City vormt
een hommage aan de 'film noir' Hollywoodfilms van de dertiger
jaren, en handelt over de stad Basin City, een verdorven Sodom en
Gomorra vol met hardhandige vigilantes, 'femme fatales' en
moordlustige psychopaten. De diverse verhalen vertellen over enkele
stoere rouwdouwers die op hun eigen (gewelddadige) wijze nog een
beetje orde en gerechtigheid in het door God verlaten oord handhaven,
getoond in een grotendeels zwart/witte tekenstijl met hier en daar
een mopje kleur.
Regisseur
Rodriguez, die furore maakte met zowel hardcore actiefilms
(Desperado, From Dusk Till Dawn) als films voor de hele
familie (Spy Kids) toont zich in zijn bewerking een devote
liefhebber van Millers magnum opus te zijn, door elke pagina, ieder
plaatje, volledig te respecteren en liefdevol naar het grote scherm
te verplaatsen, en daarbij zelden af te wijken van hoe Miller het
voor ogen had. Dit is niet merkwaardig, aangezien hij Miller zelf als
co-regisseur inschakelde om Sin City zoveel mogelijk recht te
doen. Alsof twee regisseurs nog niet genoeg is draaft ook Quentin
Tarantino, wiens eigen films geheel in het straatje van Sin City
passen, op als gastregisseur van een enkele scène. Met dergelijk
talent achter de camera is het niet vreemd dat Sin City een op
alle fronten geslaagde bioscoop-ervaring is geworden.
Het
eindresultaat bestaat uit vier afzonderlijke verhalen die elkaar
slechts sporadisch kruisen. De geharde anti-held Marv (een
uitstekende comeback van Mickey Rourke die de laatste jaren
nauwelijks nog serieus te nemen viel) jaagt op de moordenaar van het
hoertje Goldie (Jaime King) dat hem de beste nacht van zijn leven
gunde. Een opgejaagde vrouw schakelt een huurmoordenaar (een zwoele
Josh Hartnett) in voor haar zelfdoding. De sluwe Dwight (Clive Owen)
schiet de prostituees van de Stad der Zonde te hulp als zij uit
zelfverdediging een politieagent (een bijzonder hufterige Benicio del
Toro) hebben gedood. En de laatste eerlijke agent Hartigan (de altijd
betrouwbare actieheld Bruce Willis) verlaat na acht jaar de
gevangenis om zijn laatste onopgeloste zaak af te ronden en een
jongedame (een wulpse Jessica Alba) uit de klauwen van een gestoorde
verkrachter (glansrol voor Nick Stahl) te houden. Vier verhalen die
samen één film vormen, een geheel dat nooit saai wordt dankzij het
grote aantal markante personages (inclusief het overschot aan bekende
namen in de cast), de zinderende actiescènes en vooral de
schitterende en ongeëvenaarde stijl die de film een compleet eigen
karakter geeft.
Want
hoewel de verhaallijnen zelf absoluut niet teleurstellen, maakt Sin
City er geen geheim voor presentatie boven inhoud te verkiezen.
Zoals de artiest Frank Miller elke bladzijde van de graphic novel
tot een stilistisch meesterwerk tekende, zo transformeert diens
discipel Rodriguez letterlijk Millers visie trouw naar bewegend
beeld. Het ene na het andere fantastisch gecomponeerde shot volgt
elkaar in dynamisch tempo op, alsof de camera het bronmateriaal zelf
registreert. Het gehalte zwart/wit voelt sterk aan als een typische
'film noir' klassieker, ondanks het steeds terugkerende
minimalistisch kleurenspel. De kunst van de graphic novel
blijft zodanig intact en zelfs verbeterd in Rodriguez' liefdevolle
adaptatie: een blauwe auto in een grauwe stroom verkeer, een rode das
in een donker steegje, een gele engerd die zijn zoveelste hulpeloze
slachtoffer naar het leven staat... Het kleurenpalet van Sin City
leidt een geheel eigen leven, en blijft niet alleen van begin tot
eind de sfeer bepalen, maar ook de hele film door fascineren. De
filmversie van Sin City blijkt evenzeer geslaagde kunst als
Millers originele werk dat destijds was (en nog steeds is).
En
laten we vooral de vele liters bloed, nu wit, dan weer rood op de
kleurloze achtergrond niet vergeten. Want de zondige stad en haar
sinistere inwoners bieden ook een keur aan excessief geweld, wat
volledig in de sfeer van de film past. Tijdens Marv's wraakactie
snijdt hij de ledematen van een man af en voert hem vervolgens aan
zijn hond. Hartigan slaat een maniak letterlijk tot pulp na hem met
blote handen ontmand te hebben. Het klinkt allemaal extreem
gruwelijk, maar is zo stilistisch, soms zelfs cartoonesk, in beeld
gebracht dat het de pret niet kan drukken en een geaccepteerd
onderdeel van de film vormt. Immers, in de Stad der Zonde zijn zulke
praktijken aan de orde van de dag.
Sin
City is zonder twijfel één van de meest geslaagde graphic
novel verfilmingen tot nu toe, zowel in haar vertaling van boek
naar film als in de kwaliteit van de film an sich. Het
predicaat 'visuele kunst' misstaat absoluut niet, terwijl de film
bovendien een zeer onderhoudende actiefilm is met een dynamisch
tempo, een cast van louter grote namen in topvorm en de nodige
toepasselijke zwarte humor. Waar collegae als Alan Moore hun werk
verminkt zagen worden door de harteloze filmindustrie mag Frank
Miller zich gelukkig prijzen met een talentvolle regisseur als Robert
Rodriguez die bewijst diens originele werk de volledige eer te
bewijzen door dit om te zetten in een film die meer Millers stempel drukt
dan zijn eigen. Of een dergelijke situatie zich in de toekomst voor
zal doen bij vergelijkbare graphic novel adaptaties valt nog
te bezien, maar naar het al aangekondigde Sin City 2 kan, ook
door Miller zelf, terecht reikhalzend uitgekeken worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten