Rating: ****/*****, or 8/10
Deze
superheld doet zijn naam eer aan
Aangezien de filmstudio's in het
afgelopen decennium alle blikken bekende superhelden wel hebben
opengetrokken, is het nu de beurt aan minder bekende comics om
tot film bewerkt te worden. Immers, de interesse voor superhelden
raast al een aantal jaren flink door en lijkt nog lang niet voorbij,
dus is het niet merkwaardig dat het meer obscure werk nu ook de volle
aandacht van Hollywood krijgt. En terecht, want hiertussen zitten
ware juweeltjes die met de juiste mensen en een liefdevolle aanpak
voortreffelijke films opleveren. Guillermo del Toro bewees dit ruim
vijf jaar geleden al met Hellboy, en nu mag Matthew Vaughn
hetzelfde laten zien met Kick-Ass. En daarin slaagt hij met
vlag en wimpel.
Dankzij de uitstekende strip van Mark
Millar en John Romita Jr. (geen onbekende namen in de stripwereld)
waarop de film gebaseerd is heeft Vaughn de wind mee met een even
simpel als briljant uitgangspunt: de liefhebber van superhelden die
zijn idolen imiteert, ondanks een gebrek aan superkrachten. Dave
Lizewski (een perfect gecaste Aaron Johnson, recentelijk nog gezien
in Nowhere Boy) is een alledaagse scholier en typische
stuntelige nerd; hij heeft geen succes bij de meisjes, uitsluitend
andere nerds als vrienden en brengt zijn tijd het liefst door met het
lezen van superheldenstrips. Als hij voor de zoveelste keer beroofd
wordt door hangjongeren neemt hij het besluit om een superheld te
worden: gekleed in een surfpak en gewapend met twee knuppels en een
overdosis naïveteit volgt hij zijn voorbeelden en gaat hij 's nachts
op pad om mensen te helpen en de misdaad te bestrijden onder de naam
Kick-Ass. Uiteraard zijn hier de nodige risico's aan verbonden, zoals
hij al snel letterlijk aan den lijve ondervindt. Maar zodra zijn
eerste acties op Youtube te zien zijn wordt hij een gevierde held,
waarop al snel enkele andere vigilantes opduiken en zijn voorbeeld
volgen, ieder met zijn eigen, soms minder loffelijke, redenen.
De film is een feest van
herkenbaarheid. Immers, wie heeft er niet eens van gedroomd om in de
nachtelijke uren de straat op te gaan in een overdadig kleurrijk
kostuum en het onrecht te bestrijden? Vaughn toont ons een normale
jongen, met wie iedereen zich moeiteloos kan identificeren, die deze
droom volgt en er al snel achter komt waarom zo weinig mensen de daad
bij het woord voegen. Ook de reden dat niemand superheld als beroep
kiest wordt pijnlijk herkenbaar gemaakt als Dave de ene na de andere
keiharde klap te verduren krijgt in zijn strijd met het tuig, waarbij
het bloed rijkelijk vloeit, net zoals in de comic.
Want Vaughn heeft het wijselijk gelaten om te rommelen met de
stijl van de strip, maar vertaalt deze juist liefdevol en glansrijk
naar het witte doek. De humor gaat zo niet verloren, evenals het
geweld en de hoeveelheid grove taal die gebezigd wordt, die het
Vaughn zo moeilijk maakten de financiering van de film rond te
krijgen.
Het meest specifieke object van
onvrede waar potentiële producenten zich mee geconfronteerd zagen
luistert naar de naam Hit Girl. Gespeeld door de engelachtige Chloe
Moretz (amper 12 jaar oud ten tijde van het filmen) mag zij, getooid
in een koket paars pakje met schattig rokje en voorzien van het meest uiteenlopende
wapentuig, hele legers boeven afrossen en genadeloos over de kling
jagen, onder het uiten van een keur aan scheldwoorden waar Amerikanen
hun kinderen zich normaal liever niet van horen bedienen. Tezamen met
haar vader (Nicolas Cage, die hier laat zien dat hij toch echt wel
kan acteren als hij er zin in heeft), die de schuilnaam Big Daddy
gebruikt en zich kleedt in een zwart pak dat een vette knipoog naar
onze favoriete vleermuisman levert, vormt het tweetal een team dat op
een veel efficiëntere (en brutere) wijze dan hun voorbeeld Kick-Ass
de misdaad te lijf gaat.
En waar Kick-Ass zelf al een zeer
geslaagd personage is, vormen zijn nieuwe collegae de overtreffende
trap: Hit Girl en Big Daddy stelen de show, zonder tot karikaturen te
vervallen. De maffia verwoestte hun normale gezinsleven wat de dood
van Hit Girls moeder veroorzaakte, waarop het duo zichzelf tot
moordmachines heeft getraind om wraak te nemen op maffiabaas Frank
D'Amico (Mark Strong, die evenals in het recente Sherlock Holmes
alweer een uitstekende schurk neerzet). Tegelijkertijd moet D'Amico
zelf zijn zoon Chris (Christopher Mintz-Plasse, Superbad) in
bedwang houden, die om zichzelf te bewijzen tegenover zijn vader als
Red Mist de vierde gekostumeerde boevenvanger vormt, maar zijn eigen
agenda hanteert. De relaties tussen beide vaders en hun kroost geven
Kick-Ass de nodige diepgang en succesvolle
karakterontwikkeling mee zonder overdadig moralistisch te worden, en
met deze geslaagde opzet geeft de
film aan het hart op de juiste plaats te hebben en meer te
zijn dan de zoveelste standaard actiefilm vol superhelden. Bovendien
gaat het niet ten koste van het hoge tempo aan humor: de geslaagde
grappen vliegen de toeschouwer nog vaker om de oren dan de kogels.
Kick-Ass is een aanstekelijk
onderhoudende toevoeging aan de lange rij superheldenfilms en een
prima voorbeeld van het in ere houden van het bronmateriaal zonder
het de kijker die hier onbekend mee is ontoegankelijk maken. De film
geeft ons een meer geloofwaardige en realistische kijk op de
superheld, maar minder duister dan The Dark Knight en niet zo
bombastisch als Watchmen: tegelijkertijd vormt het een
komischer geheel dan Fantastic Four en heeft het meer vaart
dan Spider-Man. Vaughn laat zien een begaafd regisseur te zijn
die bijzonder goed uit de voeten kan met het juiste bronmateriaal,
ondanks zijn nog beperkte ervaring (hiervoor regisseerde hij slechts
twee films, Layer Cake en Stardust), maar hard op weg
naar de top. Kick-Ass 2 is al aangekondigd, en zonder twijfel
levert Vaughn daarmee opnieuw puik werk af. Tot die tijd is het
superheldengenre nog niet uitgeraasd: volgende maand volgt het
langverwachte Iron Man 2, maar de kans is groot dat deze film
toch echt meer 'kick ass' zal blijken...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten