Rating: **/*****, or 4/10
Clooney
en co. op automatische piloot
Wanneer is genoeg daadwerkelijk genoeg?
Die vraag dringt zich op bij het zien van het derde deel in de reeks
films rond Danny Ocean (George Clooney) en zijn vrolijke dievenbende.
Na het hoogst vermakelijke Ocean's Eleven volgde het niet
bijster hoogstaande Ocean's Twelve, waarin het stel een reeks
overvallen in meerdere landen pleegde. Wegens goede
bezoekersaantallen mochten Clooney en zijn maten een derde keer aan
de bak: Hollywood stopt immers nooit tijdens een 'winning streak',
net als Ocean's bende zelf. Dus daar gaan ze weer onder regie van
Steven Soderbergh: Clooney, Pitt, Damon en de rest, met hun charme en
hun Hollywoodflair, om eens te meer de harten van het publiek te
stelen. Dit keer falen ze jammerlijk.
De mislukking ligt hoofdzakelijk in de
routine. Ocean's Thirteen biedt niets nieuws achter de zon en
blijkt een herhaling van zetten. Dat is jammer, want deze heist
is persoonlijker dan in de voorgaande films. De mentor van het stel,
Reuben (de immer competente Elliot Gould), wordt belazerd door een
partner bij de bouw van een super-de-luxe casino in Las Vegas, en
bezwijkt vervolgens bijna aan een hartaanval. Uiteraard laten de
schelmen hun oude vriend niet ongewroken en trekken zij eropuit om
het casino tijdens de openingsavond te beroven en de schurk, Willy
Bank (Al Pacino, altijd een genoegen om naar te kijken) op zijn
nummer te zetten. Natuurlijk is het casino voorzien van hoogstaande
hightech beveiliging en zitten er de nodige haken en ogen aan deze
zaak, zodat onze helden er een hele kluif aan hebben hun karwei te
klaren en er glansrijk met de poen vandoor te gaan. Alweer.
En dus mogen Clooney en zijn makkers
de zoveelste onmogelijke klus uitvoeren en een hele reeks inventieve
zetten plannen om de zaak tot een goed einde te brengen. Uiteraard
met een minimum aan geweld en een overdaad aan charme, want dat zijn
we van ze gewend. Wat dat betreft is deze heist niet anders
dan de vorige, en blijft het persoonlijke element van het werk
onderbelicht. Reuben ligt het grootste deel van de film in bed,
terwijl de jongens beurtelings langskomen om te vertellen welk
obstakel hun pad nu weer kruist. 'Oh Reuben, we hebben het zo
moeilijk', en daar blijft het drama bij. Verder is het 'business
as usual', maar de overtreffende trap: een nog complexere klus,
die om immer vergaande oplossingen vraagt, tot aan het simuleren van
een aardbeving aan toe.
De wijze waarop de planning en de
eigenlijke beroving getoond worden laat helaas ernstig te wensen
over. Waar Eleven en Twelve de kijker nog vroegen de
aandacht erbij te houden door niet alle details van de klus openlijk
te tonen, is deze opzet in Thirteen afwezig en biedt de gang
van zaken hier geen verrassingen. Sterker nog, in de eerste helft van
de film wordt keurig uit de doeken gedaan hoe Ocean en co. te werk
zullen gaan, waarna de klus precies verloopt als gepland. Niks geen
plotwendingen of mysteries, maar een recht-toe recht-aan afhandeling
zonder dramatische climax. Immers, na twee delen Ocean weten we al
dat onze schavuiten elke klus kunnen klaren, dus waarom zou er nog
moeite gedaan moeten worden om ons te verrassen?
De enige surprise die de film biedt is
het toevoegen van Al Pacino aan een cast die toch al uit louter grote
namen bestond. Pacino speelt de slinkse Willy Bank met verve als een
innemende en gewiekste zakenman die als het hem uitkomt zonder te
twijfelen een mes in de rug van zijn vrienden steekt om er alleen met
het geld vandoor te gaan. Wat dat betreft is het geen crime om
Clooney en kornuiten tegen een dergelijke tegenstander te zien
spelen. Bank is als het ware de anti-Ocean: charmant, bevlogen,maar
wel degelijk bereid tot meer schimmige tactieken om het spel te
spelen. Wat er ook mis gaat, aan Pacino's immer betrouwbare acteer
talent ligt het nooit. Hij speelt zijn rol met meer inspiratie en
passie dan de rest van het gezelschap bij elkaar (voor hem is het
immers nog nieuw).
Ondanks
Pacino's aanwezigheid blijkt Ocean's
Thirteen een overbodig
derde deel in een reeks die het sowieso best bij één film had
kunnen houden, als die opbrengsten niet zo winstgevend waren
geweest. Clooney en zijn bende doen hun ding volledig op de
automatische piloot om het publiek maar te geven wat het kennelijk
wil hebben en brengen eens te meer een onmogelijke klus tot een
voorspelbaar goed einde in een fletse film die verder niets nieuws te
bieden heeft. De charme heeft haar glans onderhand wel verloren.
Hopelijk hebben de schavuiten nu eindelijk genoeg geld geroofd om van
een onbekommerd pensioen te genieten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten