Rating: ****/*****, or 8/10
Een
boodschap voor ons allen, toen en nu
Als er
één ding is dat de sciencefictionfilms uit de zeventiger jaren
typeert, dan is het pessimisme. Onder invloed van de destijds
heersende tijdsgeest, gekenmerkt door crises als de Vietnamoorlog,
Watergate en de oliecrisis, liet het genre weten er een weinig
positieve opvatting over de toekomst van de mensheid en onze planeet
op na te houden. Sciencefiction was in dit decennium, tot de komst
van Star Wars in 1977, vrijwel uitsluitend het domein van
post-apocalyptische rampen en dystopische samenlevingen in de niet zo
verre toekomst. Als de mens niet onderdrukt werd door intelligente
apen of supercomputers, dan maakten we er zelf wel zo'n zootje van
dat ons overleven een schier onmogelijke taak werd, door bijvoorbeeld
atoomoorlogen of grootschalige milieuvervuiling. En ondanks de
inspanningen van dappere protagonisten was het vechten tegen de
bierkaai want een duister lot bleek doorgaans onafwendbaar.
Een
sciencefictionfilm die helemaal in bovenstaand stramien past is
Soylent Green uit 1973, geregisseerd door de bekwame Richard
Fleischer (geen onbekende in het sciencefictiongenre, met films als
20000 Leagues Under the Sea (1954)
en Fantastic Voyage
(1966) op zijn naam). Van alle grauwe toekomstvisies die het
genre ons destijds voorschotelde is Soylent Green ongetwijfeld
het meest deprimerend. De film schetst ons een futloze, stervende
wereld waarin het alleen maar bergafwaarts zal gaan met de menselijke
beschaving die al getoond wordt in ernstig moreel verval te zijn
geraakt. Hier is de grote boosdoener de uit de hand gelopen
overbevolking, die zulke explosieve bevolkingsgroei heeft veroorzaakt
dat de natuurlijke wereld het praktisch met de dood heeft moeten
bekopen. Uiteindelijk zal dit de mensheid ook de das omdoen, want het
milieu is totaal verpest – er heerst bijvoorbeeld een permanente
hittegolf door het broeikaseffect – en het voedsel raakt op,
waardoor de corrupte overheid steeds drastischer maatregelen moet
nemen om de mensheid in leven te houden.
Tegen
deze duistere achtergrond draait de film om een typisch
detective-plot. In het New York van 2022 (waar alleen al 40 miljoen
mensen wonen) ziet Agent Thorn (Charlton Heston) zich geconfronteerd
met de dood van een vooraanstaand burger, en wordt vervolgens
tegengewerkt door de autoriteiten als hij de puzzel rond de moord
langzaamaan ontrafelt. Het slachtoffer bleek op de hoogte van
gruwelijke feiten rondom de productie van het nieuwe voedsel 'Soylent
Green' dat zeer in trek is bij de hongerige massa. Thorn volgt het
spoor met behulp van zijn onderzoeker, de oude Sol (de legendarische
Edward G. Robinson in zijn laatste, maar zeker niet zijn minste, rol)
die een overblijfsel vormt van een tijd waarin het beter ging met de
wereld en nu met lede ogen moet aanzien hoezeer de mensheid
degenereert. Hij staat hiermee in schril contrast met Thorn, die te
jong is om zich de luxe van vroeger te herinneren en niet beter weet:
was deze failliete wereld echt ooit beter? Thorn gelooft het niet
ondanks de ellenlange verhalen van zijn oudere vriend. Maar
uiteindelijk moet ook Thorn toegeven dat de mens een nieuw dieptepunt
heeft bereikt als zijn inspanningen hem naar de verschrikkelijke
waarheid leiden, die ondanks haar voorspelbaarheid weinig inboet aan
schok en impact.
Hoewel
Fleischer dankzij zijn eerdere films wel degelijk expertise heeft met
hightech snufjes en peperdure effecten verkiest hij in het geval van
Soylent Green, in tegenstelling tot de meeste
sciencefictionfilms uit deze periode, een goedkopere en sobere maar
daardoor des te intrigerender aanpak voor zijn weergave van een
wereld waarin de mens zijn ziel heeft verloren en verworden is tot
een hongerige grijze massa die roemloos het einde afwacht. Overal
zijn mensen: de straten zijn ermee bezaaid, trappenhuizen liggen er
vol mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is. In een stad zo
vol met mensen is een mensenleven weinig waard, en die opvatting
maakt de film pijnlijk duidelijk. Bij relletjes worden mensen
opgeschept als afval door enorme vuilniswagens en elke dag worden er
tientallen moorden gepleegd waarvan de meeste niet behandeld worden
door de politie wegens tijdgebrek. En vanuit feministisch
perspectief: mooie vrouwen zijn letterlijk meubilair, vast onderdeel
van een appartement, volslagen overgeleverd aan de grillen van de
huiseigenaar. Zo ook Shirl (Leigh Taylor-Young), die verliefd wordt
op Thorn tijdens zijn onderzoek naar haar vermoorde meester, maar
kiest haar leven als prostituee te handhaven omdat het beter is dan
op straat te creperen. En ondanks de morele bezwaren tegen deze vorm
van slavernij kunnen we haar niet eens ongelijk geven.
Er komt
geen einde aan de narigheid die Soylent Green ons
voorschotelt, met als emotioneel hoogtepunt, of juist dieptepunt,
Sols zelfmoord, waarin Robinson zijn laatste uitstekende
acteerprestatie levert, achteraf een wrang gevoel in de wetenschap
dat zijn daadwerkelijke dood slechts een paar weken later zou volgen.
Als Sol de waarheid achter 'Soylent Green' heeft ontrafeld besluit
hij dat hij zijn leven op wil geven en bezoekt hij de
dichtstbijzijnde euthanasie-kliniek. Het is zowel ontroerend als
somber om te zien dat mensen bij hun dood beter worden behandeld dan
tijdens hun leven, als Sol getrakteerd wordt op een diashow die de
verloren natuurlijke schoonheid voorschotelt onder begeleiding van
klassieke muziek. Sols verdriet en schuld over de ondergang van de
natuur wordt formidabel gespeeld door Robinson, die met deze scène
een gevoelige snaar raakt bij het publiek en duidelijk de boodschap
van Soylent Green weergeeft: de Aarde moet de toekomst die
deze film afschildert absoluut bespaard blijven. De term 'boodschap'
is nog zwak uitgedrukt, want de film
presenteert haar opvattingen eerder als ultimatum: als we deze
naargeestige toekomst willen vermijden moeten we nú handelen om het
te voorkomen.
Hoewel
Soylent Green al bijna veertig jaar oud is, staat de boodschap
nog steeds als een paal boven water. De milieuwetgeving mag dan
verbeterd zijn sinds de jaren zeventig, het milieu en de natuur
worden nog steeds aan alle kanten bedreigd, hoewel het sleutelwoord
niet meer 'overbevolking' vormt, maar eerder 'klimaatsverandering'.
Deze laatste factor heeft echter al een dominante rol gespeeld in de
apocalyptische films van de laatste jaren, terwijl overbevolking
vrijwel van de kaart verdwenen is. Een remake van Soylent Green
staat al in de planning, en deze zal ongetwijfeld verschillen van het
origineel door meer actuele thema's aan te kaarten. Of dat een goed
idee is valt nog te bezien, want eerdere remakes van klassieke
sciencefictionfilms hadden zwaar te lijden onder dergelijke ingrepen
(de herverfilming van The Day the Earth Stood Still vormt nog
steeds een dieptepunt). Het originele Soylent Green staat
echter nog als een huis, hoofdzakelijk dankzij haar pessimistische
aanpak en Robinsons laatste optreden. Het lijkt beter ons te wenden
tot de oorspronkelijke boodschap dan kostbare tijd en energie te
verspillen aan een zinloze tweede poging de mens te overtuigen van de
gruwelijke effecten van overbevolking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten