Rating: ****/*****, or 8/10
Een
sprookje zonder franchise-ambities
Dankzij
het succes van de Lord of the Rings en Harry Potter
reeksen is de interesse voor het fantasy-genre weer helemaal terug
van weggeweest, na in de jaren negentig grotendeels afwezig te zijn
gebleven. Aangezien het wapengekletter en getover van beide grootse
franchises vele miljoenen oplevert dicteert de hebzuchtige
marktstrategie van Hollywood dat er meer van hetzelfde stramien
gemaakt moet worden om maar zoveel mogelijk winst uit het genre te
persen. Tot dusverre heeft deze tactiek echter nog geen boeiende
films opgeleverd, met het beschamend slechte Eragon als
voorlopig dieptepunt. Die film had studio Fox een nieuwe
blockbuster-reeks moeten opleveren, maar na deze flop valt dat
(gelukkig!) te vergeten. Over een paar maanden is het de beurt aan
The Golden Compass om het op fantasie beluste publiek opnieuw
te bekoren en hopelijk een kassucces te worden, of Eragon te
volgen in de bodemloze put der vergetelheid.
Te
midden van alle beslissende slagen tussen Goed en Kwaad in
verbluffend mooi vormgegeven fantastische landschappen vol
merkwaardige digitale wezens die de recente golf aan fantasy-films
ons voorschotelt vergeten we bijna dat het ook anders kan. Gelukkig
is er nu Stardust om ons hieraan te herinneren. Dit keer geen
overdreven episch verhaal of overdaad aan peperdure effecten, maar
een bescheiden relaas over een verlegen jongeman die, om het hart van
zijn geliefde te winnen, in een magische wereld terechtkomt en daar
zijn ware aard ontdekt. Het geheel is voorzien van een aanstekelijk
humoristische toon die in het merendeel van het fantasy-genre
ontbreekt en impliceert dat dit sprookje, ondanks enkele wijze
levenslessen die het behelst, niet al te serieus genomen hoeft te
worden.
Tristan
Thorn (de heerlijk naïeve Charlie Cox) groeit op in het dorpje Wall,
dat, zoals de naam al aangeeft, gekenmerkt wordt door een muur; een
gat hierin zou een portaal naar een magisch koninkrijk vormen. Om de
liefde van het hooghartige verwende kreng Victoria (Sienna Miller) te
verkrijgen betreedt Tristan de toverachtige wereld, op zoek naar een
gevallen ster om aan haar te doneren in ruil voor haar hand. Echter,
de ster blijkt een wonderschone dame genaamd Yvaine (Claire Danes
schittert als dit hemels lichaam), die geenszins van sprake is een
huwelijkspresentje te worden en veel liever terugkeert naar het
firmament waar ze vandaan kwam. Op de vlucht voor de boosaardige heks
Lamia (Michelle Pfeiffer, die zich zichtbaar kostelijk amuseert als
de kwade feeks) die Yvaines hart nodig heeft om haar jeugd terug te
krijgen, moet het duo samenwerken, wat uiteraard leidt tot Tristans
herziene kijk op liefde en Yvaines inzicht dat een menselijk leven
met de juiste persoon zo slecht nog niet is.
De zaak
wordt gecompliceerd als de arrogante prins Septimus (een overtuigend
sinistere Mark Strong) ook op de ster blijkt te jagen, die hem zal
helpen de troon van zijn vader over te nemen, als hij de competitie
met zijn broers overleeft. De oude koning (prima kleine rol voor
fossiel Peter O'Toole) zag graag dat zijn zoons elkaar afmaakten in
hun strijd om de heerschappij, waar Septimus in uitblonk, maar hij
moet ook het kroonjuweel zien te bemachtigen dat Yvaine uit de lucht
haalde en zij nu om haar nek draagt. Uiteraard belanden Tristan en
Yvaine op hun vlucht in de ene na de andere fantastische belevenis,
met als hoogtepunt een treffen met de alom gevreesde luchtpiraat
kapitein Shakespeare (Robert de Niro, eindelijk weer in een rol die
wel in het geheugen blijft hangen, zij het om andere redenen dan we
van hem gewend zijn) die er een geheim nichterig leven op nahoudt.
In
regie van de talentvolle Matthew Vaughn ontwikkelt Stardust
zich tot een heerlijk sprookje dat zich niet bezighoudt met Grote
Zaken en epische queestes waarvan het fantasy-genre zich
recentelijk al te vaak bedient. Vaughn toont zich een kundig
regisseur, wat opmerkelijk is aangezien dit slechts zijn tweede film
is. Het is Stardust echter niet aan te zien, want de film kan
zich ondanks zijn redelijk lage budget moeiteloos meten met de meeste
grote blockbusters van de laatste jaren. Desondanks laat Stardust
ook hier en daar een steekje vallen en zijn de visuele effecten niet
altijd even vlekkeloos, maar door het amusante verhaal, het prima
acteerwerk en de kostelijke humor is dat snel vergeven. Vooral dat
laatste aspect is een openbaring, want het werd node gemist in het
genre tot dusverre. De humor in Stardust neemt bij vlagen
satirische vormen aan, spelend met de bekende weg in het genre door
overdreven variaties op de heks, de prins en dergelijke archetypen
neer te zetten, zonder de typische glans van een sprookje te
verliezen.
Stardust
is een bekoorlijke vertelling uit het rijk der fantasie voor jong
en oud dat de heden ten dage heersende conventies van het genre op de
hak neemt zoals het al even geslaagde The Princess Bride dat
twintig jaar eerder deed. De film laat zien dat een grootscheepse,
overdadige aanpak niet noodzakelijk is om een fantasy-film die
een wijd publiek aan moet spreken te vervaardigen. En waar teveel
andere genrefilms (zoals het eerder genoemde Eragon en het al
even deplorabele The Chronicles of Narnia) de laatste tijd
overduidelijke franchise-aspiraties hebben en slechts dienen als
opstapje voor een hele reeks soortgelijke meuk om in te haken op
recent succes binnen dit genre, laat Stardust blijken daar
geen behoefte aan te hebben door in twee uur tijd een prima
afgerond verhaal te vertellen dat duidelijk geen vervolg zal krijgen en dat bovendien niet nodig heeft.
Hopelijk neemt Hollywood Vaughns boodschap aan en richt ze zich
minder op product-marketing en meer op inhoud, dan volgt dat gewenste
succes ongetwijfeld later wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten