Rating: ****/*****, or 8/10
Tweede
strijd van verliezer Whedon bewijst zijn gelijk
Menigeen
zal de naam Firefly
weinig zeggen. Het was de titel van een zeer geslaagde televisieserie
die Joss Whedon, de man achter het zeer succesvolle Buffy the
Vampire Slayer, in 2002 produceerde voor Fox-TV. Helaas bleek de
serie geen lang leven beschoren aangezien Fox er al na vijftien
afleveringen de stekker uit trok. Een grove inschattingsfout, want
aan de kwaliteit van deze sciencefiction-serie lag het niet, wat
vervolgens bewezen werd toen Firefly op DVD alsnog een culthit
werd. Whedon zwoer dat hij het er niet bij zou laten en dat hij
Firefly op de één of andere manier een nieuw onderdak zou
geven. Hij hield zijn woord, want hij komt nu met een bioscoopfilm
aanzetten, getiteld Serenity, ditmaal geproduceerd door
Universal. En ondanks de verhuizing naar zowel een nieuwe studio als
het witte doek, heeft hij het oude, hoge niveau van de serie weten te
behouden, wat resulteert in een flitsende actiefilm vol met frisse
ideeën en aanstekelijk intrigerende personages.
De film
opent met een korte introductie die de kijker niet meer dan
noodzakelijk meegeeft om de stand van zaken in dit universum te
begrijpen. Ergens in de verre toekomst heeft de mensheid de Aarde
verlaten en zich in een ander zonnestelsel gevestigd waar vele
werelden gekoloniseerd zijn. Een aantal werelden heeft zich succesvol
verenigd in een Alliantie, terwijl de rest nog ruige grensgebieden
zijn waar orde en tucht ver te zoeken is. In een poging deze planeten
beschaving bij te brengen brak er een verschrikkelijke oorlog uit die
de Alliantie glansrijk won. Echter, Serenity is een ode aan de
loser, en toont zodoende de lotgevallen van een samengeraapte
bemanning op een vervallen vrachtschip genaamd 'Serenity': het zootje
ongeregeld zijn diegenen die de oorlog verloren maar weigeren zich
aan te passen aan de norm van civilisatie en daarom tegendraads hun
eigen koers bepalen. Een passende parallel met de serie zelf, die ook
verloor, maar dankzij de rebelse Whedon toch een tweede kans krijgt.
Onder
leiding van kapitein Malcolm Reynolds (Nathan Fillion, als een jonge
Harrison Ford in Star Wars) probeert het gezelschap aan boord
van 'Serenity' het hoofd boven water te houden, hetzij door eerlijke
klussen als vrachtvervoer, hetzij door bankroof en andere
criminaliteit. De bemanning vormt een bont gezelschap bestaande uit
onder andere een dommekracht, een priester, een hoer en de jonge
dokter Simon (Sean Maher) met diens psychisch begaafde zusje River
(de als actrice al even begaafde Summer Glau): allen mensen die
eigenlijk niets gemeen hebben, maar desondanks samen weten te werken
zonder daarvoor in een keurslijf te moeten worden geplaatst zoals de
Alliantie het liever ziet.
Maar
dit vrije, wetteloze bestaan wordt niet zonder een slag of stoot
geleverd: Simon en River zijn op de vlucht voor de Alliantie, die
gruwelijke experimenten op het meisje heeft uitgevoerd, waarbij ze
informatie heeft opgedaan die een grote bedreiging vormt voor het
geloof in de autoriteit van de heersende macht. Een rücksichtslose
agent (Chiwetel Ejiofor, Amistad) – met een beangstigende
balans tussen rede en brute agressie, evenals de Alliantie zelf –
wordt erop uit gestuurd om River terug te halen, waarbij grof geweld
niet geschuwd wordt. 'Serenity', nu tot doelwit van het militaire
apparaat van de Alliantie bestempeld, moet bovendien ook nog uit
handen zien te blijven van de gruwelijke Reavers, een groep
ruimtekannibalen die al moordend planeten plundert.
Ziehier
de premisse van één van de meest originele en onderhoudende
sciencefictionfilms van de laatste jaren. Als een geslaagde mix
tussen sciencefiction en het Western-genre vormt Serenity een
uniek mengsel van genre-conventies, en levert daarnaast zinderende
actie en bovenal doeltreffende karakterontwikkeling. Want hoewel de
film een hoeveelheid spetterende actiescènes bevat en de visuele
effecten zich makkelijk kunnen meten met menig recente blockbuster,
draait de film volledig om de personages. In Firefly bestond
de bemanning uit negen personages en allen zijn terug voor de
bioscoopversie, waarbij ze niet allemaal evenveel in beeld komen maar
toch voldoende ontwikkeld worden om de sympathie van het publiek te
krijgen: een hele opgave voor een speelfilm die in twee uur een even
rijke wereld moet weergeven als een TV-serie van vijftien
afleveringen. Maar de film slaagt met vlag en wimpel en weet ervoor
te zorgen dat we niet alleen om alle personages gaan geven, maar ook
een behoorlijke dosis spektakel en humor achter de kiezen krijgen.
Bovendien
heeft Whedon Serenity toegankelijk weten te maken voor mensen
die niet bekend zijn met diens voorganger, zonder te blijven steken
in een overdaad aan uitleg over wat er voorheen met de personages is
gebeurd en waar de serie überhaupt over ging. Gezien het aantal
onafgehandelde plotlijnen die de TV-serie liet liggen mag dat best
een prestatie genoemd worden. Hierdoor behelst Serenity een
succesvol vervolg dat de trouwe schare fans evenveel zal behagen als
Firefly dat deed, terwijl het voor de leek een geslaagde
eerste kennismaking met Whedons universum vormt.
Uiteraard
is dit laatste ook Whedons doel: hoe meer mensen Serenity
zullen waarderen, des te groter is de kans dat Firefly een
langer tweede leven is beschoren. We helpen het hem hopen, want het
hoge niveau van deze film
toont aan dat Whedon nog lang niet klaar is met dit universum.
Firefly verdient beter dan opnieuw te worden vergeten, maar
het is aan het publiek om dat definitief te bewijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten