Rating: **/*****, or 5/10
Overdaad
schaadt het webhoofd
Tot
zover ging het goed: Sam Raimi regisseerde in 2002 het uitstekende
Spider-Man, een film die wereldwijd kassa's kraakte en een
drijvende kracht was in de herwonnen populariteit van de
superheldenfilm. Vervolgens herhaalde hij het kunstje met het al even
sterke Spider-Man 2 die het zo mogelijk nog beter deed en
Raimi's status als topregisseur in Hollywood bevestigde. Raimi kan nu
dus doen en laten wat hij wil, wat in het geval van het nieuwste deel
in de reeks, Spider-Man 3, niet positief uitpakt. Hij besloot
zich als schrijver op te stellen, terwijl dat bij de vorige delen aan
meer ervaren scriptschrijvers werd uitbesteed. En het script is nou
juist het grootste probleem van Spider-Man 3: het laat ernstig
te wensen over.
Spider-Man
3 pakt de draad op waar Spider-Man 2 eindigde, en vervolgt
de plotlijnen die in de voorganger achtergelaten werden. Peter Parker
(als vanouds Tobey Maguire, die uitstekend een nerd kan spelen, maar
een minder geslaagde Spidey neerzet) heeft zijn geheime identiteit
onthuld aan het meisje van zijn dromen, Mary Jane (de nog steeds vrij
irritante Kirsten Dunst). Het gaat hem nu eindelijk voor de wind,
omdat hij de balans tussen zijn eigen leven en dat van zijn alter ego
heeft weten te vinden en Spider-Man bovendien steeds populairder
wordt, ondanks de aanhoudende pesterijen van krantenbaas Jameson (de
nog immer schmierende J.K. Simmons die tot komische noot van de
eerste orde is gereduceerd). Peter meent dat het tijd wordt Mary Jane
ten huwelijk te vragen, maar is zo druk met het voor superheld spelen
dat hij niet doorheeft dat zijn vriendin een ernstige dip in haar
carrière doormaakt en Spidey's roem met lede ogen aanziet. Bovendien
heeft hij het nog niet kunnen uitpraten met zijn beste vriend Harry
Osborn (een overtuigend getergde James Franco) die hem verdenkt van
de dood van diens vader, zich nu ook bewust van Peters geheime
identiteit. Met het wapenarsenaal van zijn papa, superschurk Green
Goblin, zint Harry op wraak.
Er
speelt dus al genoeg om zowel Peter als Spider-Man twee uur bezig te
houden, maar blijkbaar vond Raimi het niet voldoende het hier bij te
laten. Daarom komt hij nu op de proppen met maar liefst twee nieuwe
superschurken, beide met hun eigen persoonlijke relaties jegens Peter
Parker. (Waarom elke booswicht zowel een band met Peter als met
Spidey moet hebben is onduidelijk, aangezien dat in de comics
nooit nodig was.) Ten eerste is er Sandman (een ruige maar
eigenlijk goedhartige en wanhopige Thomas Haden Church), een
ontsnapte crimineel die bij een wetenschappelijk experiment per
ongeluk getransformeerd wordt in een uit zand bestaand en daardoor
ongrijpbaar wezen. Het blijkt dat hij verantwoordelijk was voor de
dood van Peters oom, waardoor Spider-Man, gedreven door wraakzucht,
geobsedeerd wordt hem uit te schakelen. Ten tweede voert de film een
buitenaardse klomp slijm op die een symbiotische relatie met Peter
aangaat, wat Spider-Man extra kracht geeft, maar Peter vervreemdt van
zijn naasten. In een poging zich van het creatuur te ontdoen bindt
het zich aan een fotograaf (een compleet verkeerd gekozen Topher
Grace) die vervalste compromitterende foto's van het webhoofd maakte
maar door Peter ontmaskerd werd, wat het monster Venom oplevert, dat
Spider-Man bruut wil vermoorden.
Zoveel
plotlijnen in slechts 133 minuten, dat kon gewoon niet goed gaan...
en ondanks Raimi's kundige regie in de voorgaande delen slaat hij
hier de plank volledig mis, waardoor het een warboel vanjewelste
wordt. Terwijl hij erin slaagt de geschiedenis van de nieuwe
superschurken en hun verhoudingen tegenover ons aller favoriete
muurkruiper begrijpbaar genoeg uit de doeken te doen, toont de film
zijn zwakte vooral in het melodrama tussen Peter en Mary Jane,
waarbij Harry en nieuwe meid Gwen (Bryce Dallas Howard) toegevoegd
worden om een vierhoeksrelatie te vormen die nooit echt emotioneel
meelevend wordt en meer irritatie dan intrigerende
karakterontwikkeling oplevert. Bovendien haalt het relationeel
gezwets dikwijls flink de vaart uit de film, aangezien de
actiescènes, hoe gelikt en visueel prikkelend ook, nogal sporadisch
over de film verdeeld zijn.
Nog
storender is de humor, of beter gezegd, de poging tot humor. Waar
Raimi zowel Spider-Man als Spider-Man 2 overgoot met
een liefdevol, dun sausje humor, wordt Spider-Man 3 er bij
vlagen in gedoopt, doordrenkt en uitgeperst, wat niet alleen
overdadig uitgesponnen flauwe grappen oplevert, maar ook de ernst van
de problemen tussen Peter en zijn vrienden bagatelliseert en sterk
contrasteert met enkele tragische scènes die de film bevat. Het
dieptepunt vormen de scènes waarin Peter, onder invloed van de
buitenaardse symbiont tot stereotypische 'emo' verworden, zijn
vrienden teistert en tussendoor op straat danst wijzend naar alle
leuke meisjes die langslopen. En dat minutenlang. Het had misschien
een paar seconden grappig kunnen zijn, nu is het slechts pijnlijk
beschamend, maar kennelijk dacht Raimi daar anders over.
Gelukkig
weet Raimi nog wel overtuigende actiescènes neer te kunnen zetten.
Ze zijn minder voorhanden dan de lengte van de film doet vermoeden,
en vooral in het midden van Spider-Man 3 dringt de vraag zich
op waar ze toch blijven, maar wanneer ze eenmaal losbarsten doen ze
dat ook goed en blijkt Raimi's talent ze dynamisch en enerverend te
kunnen leveren. Als één van de duurste films ooit gemaakt is het
niet verwonderlijk dat de (digitale) trukendoos hier wagenwijd open
is gezet, wat prima spektakel oplevert dat tenminste tijdelijk de
vele gebreken van Spider-Man 3 weet te compenseren. De lange
eindstrijd, waarin Spidey en Harry op epische wijze de booswichten
bevechten, vormt een heerlijke kers op een verder nogal bedorven
taart.
Aan
alle goede dingen komt een einde, is de eerste gedachte bij het zien
van Spider-Man 3. Hoewel de film gemaakt is met grotendeels
dezelfde spelers, zowel voor als achter de camera, wordt de kwaliteit
van de uitstekende eerste twee delen niet gehaald. Dat is extra
jammer als men bedenkt dat regisseur Sam Raimi tot zover een speelse
stijl hanteerde die sterk deed denken aan de luchtige stijl die ook
de comics kenmerkte, maar die hier steeds te ver wordt
doorgevoerd en zodoende geen doel treft. Het resulteert in een
overdaad aan romantisch melodrama dat flink de vaart uit de film
haalt, flauwe grappen die totaal niet passen in de bij vlagen
ernstige toon van het verhaal, en een rommelig geheel van plotlijnen
omtrent het trio schurken dat wordt opgevoerd om de webslinger het
leven zuur te maken. Er is domweg teveel aan de hand in Spider-Man
3, het zit elkaar maar in de weg waardoor weinig geslaagd uit de
verf komt. Meer is in dit geval absoluut minder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten