Rating: ***/*****, or 6/10
Tweede
vlucht mist opnieuw net doel
Twee
jaar geleden regisseerde Joe Johnston de vermakelijke
sciencefiction-komedie Honey, I Shrunk the Kids, waarin een
warrige uitvinder een apparaat uitvindt waarmee objecten verkleind
kunnen worden dat vervolgens per ongeluk zijn gezinsleden tot
miniaturen reduceert. Het was een onderhoudende variatie op het
sciencefictiongenre dat hoofdzakelijk de hele familie ter vermaak
diende, en op dat niveau met vlag en wimpel slaagde. Inhoudelijk was
het weinig verbijsterend of innovatief, maar dat mocht de pret niet
drukken. Johnston herhaalt het kunstje nu met Rocketeer,
waarbij hij dezelfde formule toepast door sciencefiction, komedie en
avontuur te mengen tot een brouwsel dat alle leeftijdsgroepen zal
bekoren, maar niet beklijft en geen verrassingen levert.
Dit
keer richt Johnston zijn blik op de pulp-wortels van het
sciencefictiongenre, aan de hand van de strip 'The Rocketeer' van
schrijver en tekenaar Dave Stevens. Diens werk is één grote hommage
aan de serials van de dertiger jaren (specifiek King of the
Rocket Men), korte films vol avontuur en sensatie die destijds
aan reguliere bioscoopfilms gekoppeld werden. Al eerder vormden
dergelijke serials een rijke bron van inspiratie voor
hedendaagse films, waarbij Steven Spielbergs Raiders of the Lost
Ark het meest geslaagde voorbeeld vormt. Serials leverden
spanning, humor en romantiek ineen, en Rocketeer mixt dezelfde
elementen tot een rommelige potpourri van vertier. Johnston blijkt
echter geen tweede Spielberg en zijn poging komt dan ook minder goed
uit de verf dan diens Indiana
Jones trilogie, maar desondanks is zijn variatie op het
thema geen volledige mislukking.
Het is 1938, en piloot Cliff Secord (Billy Campbell, acteur in TV-series als Dynasty en Crime Story) heeft de pech dat zijn sportvliegtuig en bron van inkomsten bij een vuurgevecht tussen gangsters en de FBI aan flarden wordt geschoten. De reden voor deze confrontatie vindt hij vervolgens verstopt in zijn hangar: een draagbare raket die hem de vleugels geeft die hij zojuist verloor. De machine blijkt onweerstaanbaar voor de vliegenier die het vervolgens wil gebruiken als broodwinning. Echter, het mysterieuze apparaat blijkt fel begeerd door verschillende partijen, waarop Secord alles op alles moet zetten om zichzelf en zijn geliefde Jenny Blake (de bekoorlijke Jennifer Connelly van Some Girls en The Hot Spot) uit de handen van de megalomane filmster Neville Sinclair (een heerlijk schmierende en hufterige Timothy Dalton (de recente 007 van License to Kill)) moet houden, die zijn eigen schimmige agenda hanteert. Dit resulteert in een klopjacht vol gangsters, vuurgevechten, nazi's en dolle stunts van Secord die door de pers tot de 'Rocketeer' gebombardeerd wordt en vervolgens als een soort superheld de schurken moet verslaan.
De
kracht van Rocketeer ligt vooral in de liefdevolle wijze
waarop Johnston eer betoont aan de pulpseries waarop zijn film zich
baseert. Zijn visie op de dertiger jaren, gevuld met
Hollywoodglamour, zeppelins en maffia is zeer geslaagd en een lust
voor het oog. Ook de look van de raketman zelf, raketten op de
rug gebonden en bizarre helm op, is heerlijk nostalgisch. Johnston
verraadt zijn achtergrond in de special effects industrie –
hij werkte onder andere achter de schermen van de Star Wars
trilogie – in het visuele aspect van Rocketeer: Zowel de
uiterlijke stijl als de trucages zijn puik verzorgd en vormen de
grootste attractie van de film.
Helaas
is het acteerwerk van mindere kwaliteit, waarbij hoofdrolspeler Billy
Campbell de zwakste schakel vormt. Op de televisie heeft hij zich tot
dusverre prima staande weten te houden, maar als leading man
in een Hollywoodproductie blijkt hij geen hoogvlieger. Campbell laat
zich compleet overschaduwen door de visuele pracht om hem heen en
weet nergens een geloofwaardige superheld in spe neer te zetten. Hij
staat erbij en kijkt ernaar. Helaas voor Jennifer Connelly heeft het
duo Secord en Blake amper chemie, waardoor ook de romantiek tekort
schiet. Gelukkig weet Timothy Dalton, bijna als enige acteur in deze
film, beter uit de voeten te kunnen met zijn rol: als Neville
Sinclair, een verwende Hollywoodster met een opgeblazen ego die het
raketpak voor eigen doeleinden wil gebruiken, zet Dalton een
aalgladde narcist neer, een fijne schurk die vanaf de eerste seconde
zowel intrigerend als walgelijk is. Dankzij Daltons optreden blijkt
dat acteren en visuele effecten prima samen kunnen gaan met de juiste
casting: de Rocketeer zelf is helaas verkeerd gekozen.
Als
geheel is Rocketeer een vermakelijke maar imperfecte
avonturenfilm die de romantische sfeer en retro-stijl van het
sciencefictiongenre in de dertiger jaren anderhalf uur lang een
tweede leven gunt, maar de toeschouwer niet lang bijblijft. De
capriolen van de raketvlieger in diens strijd tegen de maffia en de
nazi's is hoogst onderhoudend, maar na afloop snel vergeten. De
acteurs schieten doorgaans tekort terwijl het visuele gehalte
uitstekend blijkt, iets waarvan Honey, I Shrunk the Kids ook
al last had. Hopelijk leert Johnston op den duur een betere balans te
slaan tussen acteerwerk en stijl in plaats van altijd de middenweg te
verkiezen en vermakelijke maar vergetelijke producten af te leveren.
Want ook zijn tweede vlucht als regisseur mist helaas net zijn doel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten