Rating: **/*****, or 4/10
Het
mes moet in de macht van de medische multinational
Het meest gewaardeerde kenmerk van
sciencefiction is dat zij haar publiek een spiegel van onze huidige
maatschappelijke angsten en frustraties voorhoudt. Het aanbod aan
sciencefictionfilms die een sociaal thema aankaarten en de erover
heersende discussies onder de loep nemen is groot, zowel het deel van
het genre dat het op serieuze toon belicht (zoals de zelfontplooiing
van kunstmatige intelligentie in Blade Runner) als dat deel
dat er op meer satirische wijze op inhaakt (bijvoorbeeld de rol van
de media in Starship Troopers). Repo Men is zo'n
sciencefictionfilm, maar blijkt niet te kunnen kiezen tussen ernst en
persiflage, en schiet daardoor op beide punten flink naast het doel.
Nu het zorgstelsel in het Amerika van
Obama geherdefinieerd gaat worden en medische hulp beschikbaar is
voor mensen die daar helemaal niet om gevraagd hebben, terwijl de uit
de hand gelopen rol van hebzuchtige multinationals in het
kapitalistische systeem alom zichtbaar wordt, legt Repo Men de
sociale angsten rondom de combinatie van beide ontwikkelingen bloot.
In het naargeestige toekomstbeeld dat de film ons voorschotelt levert
een medische corporatie in een moreel failliete samenleving op
bestelling allerhande kunstorganen. De prijs en de rente op
afbetaling hiervoor zijn al niet mals, maar diegenen die niet op tijd
kunnen afbetalen zitten in wel heel diepe problemen: hun vervangende
organen worden letterlijk teruggenomen door zogeheten 'Repossession
Men', die zonder wroeging het eigendom van het bedrijf uit de
spartelende lichamen van hun slachtoffers snijden. In deze grauwe
toekomst blijken mensenlevens minder waard dan de artificiële
ingewanden die hen doen blijven draaien.
Remy (Jude Law) is zo'n 'Repo Man' en
geniet samen met zijn beste vriend Jake (Forest Whitaker, die
zichtbaar geniet van zijn plastische rol) elke dag weer van zijn
beroep. Desondanks is hij voornemens het op te geven en voor een
kantoorbaantje in te ruilen om het zijn vrouw (onze eigen Carice van
Houten in een kleine maar puike rol) naar de zin te maken. Immers,
het komt geen enkel huwelijk ten goede als manlief steeds weer op pad
moet om mensen kapot te snijden en bebloed thuis komt. Jake begrijpt
Remy's keuze niet, want is hun werk niet de leukste baan die er is,
en is Remy niet de beste agent die het bedrijf in dienst heeft? En zo
moet Remy kiezen tussen zijn vrouw en kind enerzijds en de innige
band met zijn beste maatje anderzijds.
De knoop wordt onbedoeld voor hem
doorgehakt als een operatie verkeerd verloopt met explosieve gevolgen
en Remy in een ziekenhuisbed wakker wordt met vervangende organen.
Men zou denken dat het bedrijf een efficiënte werknemer als hem te
vriend zou willen houden, maar zelfs Remy blijkt zich te moeten
schikken naar de strenge afbetalingsregeling en het doorgaans
onvermijdelijke gevolg. Uiteraard wacht Remy niet af tot zijn
vroegere collegae voor de deur staan een gaat hij op de vlucht, samen
met de verslaafde Beth (een nogal geforceerde rol van Alice Braga)
die hij van een overdosis redt en in wie hij een zielsverwant
herkent, voor wie hij zijn vrouw opvallend snel inruilt als die hun
echtverbintenis verbreekt na Remy's ongeluk (de geloofwaardigheid van
hun huwelijk wordt zo te makkelijk ondermijnd).
Het is geen nieuw gegeven voor het
genre; een agent in dienst van een fout systeem die hiervan zelf het
slachtoffer wordt en vervolgens de benen neemt in de hoop een manier
te verzinnen om het ten val te brengen, ondertussen achtervolgd door
zijn voormalige vrienden in een aaneenschakeling van actiescènes. De
voor de hand liggende vergelijking met Steven Spielbergs Minority
Report is zo gemaakt – inclusief de wel heel overeenkomstige
onvoorspelbare ontknoping van beide films, die in Repo Men echter
niet op dubbelzinnige wijze geleverd wordt, maar juist recht
'in-your-face', waardoor het allerminst op zijn plaats lijkt –
maar regisseur Miguel Sapochnik is geen Spielberg. Repo Men
is zijn regiedebuut, en hoewel hij zich een bekwaam actieregisseur
toont speelt het rommelige script hem parten. De film
weet domweg geen balans te slaan tussen serieus en satirisch,
waardoor het bij vlagen het één of het ander blijkt, en dat wringt.
Aan het
uitgangspunt ligt het niet. De genadeloze handel in kunstorganen met
de weerzinwekkende gevolgen voor wanbetalers had een uitstekende film
kunnen opleveren, maar de ernst die de film in de ene scène aan de
dag legt wordt in de volgende even makkelijk onderuitgehaald.
Blijkbaar meende Sapochnik dat het overdadige gehak en geknip in
mensenlichamen steeds gepaard moet gaan met een overdreven luchtig
toontje om aan te geven dat de makers van de film het zo slecht niet
bedoelen. In deze context wordt het hoogtepunt van de film geleverd
in een wederzijdse snijpartij tussen Remy en Beth die gedwongen
worden elkaar open te snijden om hun kunstorganen te kunnen scannen:
Sapochnik brengt deze bloederige dubbele penetratie in beeld als een
gemeend poëtisch orgiastische sensatie waar het duo zowel intens van
geniet als zwaar onder lijdt. Cinematisch dichtwerk terzijde, het
sluit niet uit dat het merendeel van de vergelijkbare scènes
desondanks uitermate expliciet in beeld gebracht wordt en de
toeschouwer gedrenkt wordt in vaak nodeloze gore.
Repo
Men had een interessante en
waardige toevoeging aan het sciencefictiongenre kunnen vormen, maar
het resultaat blijkt een chaotische mix tussen serieuze ideeën en
satire, waardoor de film het ene moment ernstig en gemeend en het
andere (onbedoeld) grappig is. Voeg daar een rommelig plot met een
einde dat vals aanvoelt in het licht van het voorafgaande, plus een
overdaad aan smerig hakwerk à la Saw,
aan toe en het levert een flinke blunder voor het genre op.
Desondanks zou het genre de achterliggende thema's rond medische
wetenschap en macht van de multinationals niet links moeten laten
liggen, want het kan ongetwijfeld een betere film opleveren in handen
van een ervaren schrijver en capabel regisseur. Zet ten eerste dat
mes eens flink in het scenario, en snij het open totdat alle
gekunstelde rommel eruit ligt en dood bloedt...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten