Rating: ***/*****, or 6/10
Het
gemartel gaat door
Wanneer
wordt de grens tussen geraffineerde horror en ordinaire martelporno
overschreden? Die vraag drong zich op toen de film Saw vorig
jaar de bioscopen bereikte. Het verhaal over twee mannen die
vastgeketend zitten in een gore kelder, met de keuze om dood te
hongeren of hun voet eraf te zagen om te ontsnappen, was schokkend,
duister en bij vlagen letterlijk misselijkmakend, maar het viel niet
te ontkennen dat de film uitstekend geschreven was, de nodige
intrigerende plotwendingen bevatte en in het algemeen een goed
gemaakte griezelfilm was. Aangezien de low budget-film voor een appel
en een ei gedraaid was en een behoorlijk grote winst binnenhaalde, is
het geen verrassing dat binnen korte tijd een tweede deel volgens
dezelfde formule gemaakt is, want dat is tegenwoordig de regel in de
filmindustrie. En dus gaat het martelen door...
Psychopaat
Jigsaw is terug. Dit keer beperkt het lijden zich niet tot twee
mensen, maar ziet een groep van acht zich in een vergelijkbare
situatie geplaatst. Tezamen worden zij wakker, opgesloten in een vies
en leegstaand huis, zonder te weten hoe ze daar gekomen zijn. Via
bandrecorders krijgen zij Jigsaws regels te horen: het huis wordt
langzaam gevuld met een dodelijk gas en de groep heeft slechts twee
uur de tijd om te ontsnappen, tenzij ze injecties met antiserum te
pakken kunnen krijgen die door het huis verspreid zijn. Om bij het
antiserum te komen moeten ze echter eerst de dodelijke vallen die
Jigsaw voor ze klaar heeft staan omzeilen. Zullen ze lichaamsdelen
opofferen om in leven te blijven? Zullen ze samenwerken om te
ontsnappen of is het ieder voor zich?
Het
zijn dezelfde vragen die de eerste film stelde, en wat dat betreft
verschilt Saw II weinig van de voorganger. De hoofdattractie
wordt hier uiteraard gevormd door de nieuwe vallen die de schrijvers
bedacht hebben om hun personages mee om zeep te helpen. En we hebben
weinig met hen te doen, want het zijn voornamelijk criminelen en
randfiguren, gestuurd door puur egoïsme en zelfbehoud. Dus kijken we
rustig toe en wachten we op de volgende macabere uitvinding waarmee
dit zootje ongeregeld zich geconfronteerd ziet. De één verbrandt
levend, de ander bloedt langzaam dood, het is weer dolle pret! Toch
blijft het oprecht intrigerend welke ziekelijke machinaties de
schrijvers nu weer bedacht hebben...
Evenals in deel één werkt de politie hard om Jigsaw (een uitstekend grimmige Tobin Bell) te pakken te krijgen. Dat gebeurt al aan het begin van de film, waarop blijkt dat zijn nieuwste spel al in volle gang is. Inspecteur Matthews (een gefrustreerde Donnie Wahlberg) ziet zich gedwongen de zieleroerselen van de gek aan te horen, want zijn zoon is één van de acht slachtoffers. Dat het joch (de irritante Erik Knudsen) een arrogante kleine etter is, blijkt voor de vader minder relevant dan voor de kijker, voor wie het slechts kanonnenvoer van hetzelfde kaliber als de andere gevangenen is.
Het
interessantste aspect van Saw II ligt in de conversaties
tussen de wanhopige vader en de psychopaat, waarbij we diens
beweegredenen eindelijk ten volle leren kennen. Jigsaw is een
terminaal kankerpatiënt en in de waan dat de meeste mensen het leven
niet ten volle waarderen en het verspillen. Daarom laat hij hen door
zijn beproevingen heengaan, zodat ze na afloop hun leven meer zin
geven. Echter, met zo'n boodschap blijft het merkwaardig dat veel van
zijn slachtoffers in situaties terechtkomen die ze eigenlijk
nauwelijks kunnen overleven. Maar in vergelijking met andere
psychopaten uit de filmgeschiedenis (denk Leatherface, Freddy Krueger
of Michael Myers) heeft Jigsaw meer diepgang en karakter dan we
gewend zijn voor horrorfilms van dit expliciete en misselijkmakend
niveau.
Jigsaws
naderende einde ligt echter vanaf deel één al vast, maar de
plotwending in Saw II biedt garantie voor de toekomst van de
serie die zo nog vijf delen verder kan als het geld blijft
binnenstromen, zoals het voor de eerste film deed. Het is echter
oppassen dat Saw niet in hetzelfde herkauwen vervalt als het
heersende cliché van dit type bloederige horrorfilms stelt. Immers,
de originele films in franchises als A Nightmare on Elm Street,
Halloween of Friday the 13th mogen
dan wel klassiek genoemd worden, de andere delen van deze reeksen
zijn door de meeste mensen al terecht vergeten. Saw II houdt
zich in vergelijking nog sterk, maar de valkuil van het genre lijkt
onvermijdelijk.
Saw
II doet de eerste film nog eens dunnetjes over, maar dan met meer
dodelijke vallen, meer slachtoffers en vooral meer gore (in
het laatste opzicht hoofdzakelijk meer dan nodig). De plottwists
blijven gelukkig redelijk origineel en de boodschap van de moordenaar
is niet helemaal ontoepasselijk, waardoor de film net boven de
doorgaans lage standaard blijft die vervolgfilms in het horrorgenre
meestal typeert. Desondanks is het duidelijk dat de serie zich hoe
langer hoe meer op het lugubere vermaak van de inventieve dodelijke
vallen gaat concentreren. Waar Saw een briljante instant
klassieker in het genre bleek en Saw II een redelijk vervolg
op het origineel, zal de formule rond Saw III – uiteraard al
aangekondigd – inderdaad vervallen zijn tot zinloze martelporno.
Wat dat betreft mag de zaag er nu al ingezet worden om de serie dat
lot te besparen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten