***/*****, or 7/10
De
ondergang van de wereld volgens Roland Emmerich
Voor het betere grootschalige sloopwerk
gaat Hollywood al sinds jaar en dag bij Roland Emmerich te rade. Als
geen ander weet hij een fictieve ramp, het liefst met kleine
satirische terzijdes, enerverend in beeld te brengen. Zo liet hij
buitenaardse wezens talloze wereldsteden in de as leggen in
Independence Day, mocht een reuzenreptiel New York platgooien
in Godzilla, en teisterde hij de hele planeet met tornado's,
vloedgolven en extreme vrieskou in The Day After Tomorrow.
Altijd met een knipoog, want het moet immers niet te
serieus worden. Met een dergelijke staat van dienst is het niet
verwonderlijk dat juist Emmerich de man is die het naderende einde
van de wereld in het jaar 2012 op het grote scherm mag brengen. En
zoals we van hem gewend zijn maakt hij van deze ramp een groot
spektakel dat zijn weerga in de filmgeschiedenis niet kent.
Met als uitgangspunt de jaartelling
van de Maya's, die 21 december 2012 als het einde van de huidige tijd
rekent, waagt Emmerich zich aan de hype rond de komende apocalyps.
Uiteraard doet hij een poging om het geheel wetenschappelijk te
verantwoorden, met een vlugge uitleg over gemuteerde neutrino's en
hun effect op de aardkorst. Volslagen onzinnig, maar het precieze
hoe-en-waarom is echter niet ter zake doende, de film draait
hoofdzakelijk om een aaneenschakeling van verbluffende actiescènes
waar een groepje mensen zich doorheen moet worstelen. Zoals altijd al
gold in het genre van de rampenfilm is de ramp zelf de grootste
attractie; de rest is opvulling, en dat laat 2012 iets te
duidelijk merken.
De film voert John Cusack (High
Fidelity, 1408) op als hoofd kanonnenvoer voor het
spektakel. Hij speelt Jackson Curtis, een gescheiden vader van twee
kinderen. Niemand neemt hem serieus, inclusief zijn kroost. Tijdens
een uitstapje naar Yellowstone Park, bedoeld om de relatie met de
kinderen te verbeteren, komt Curtis in contact met een schijnbaar
geflipte radiopresentator (Woody Harrelson in topvorm) die de
naderende rampspoed verkondigt, waarop ook bij hem langzaam de
lichten aangaan en hij zijn best doet zijn kinderen, vrouw (Amanda
Peet) en zelfs haar nieuwe minnaar (een irritante Tom McCarthy) het
vege lijf te redden. Voorts mag ook een reeks andere personages,
waaronder een Russische miljardair en zijn kinderen, een jonge
wetenschapper en diens collegae, een Tibetaanse familie, de
Amerikaanse president en zijn dochter en twee oude muzikanten op een
cruiseschip een poging doen het Einde der Tijden te overleven. Het
gerucht doet de ronde dat de regering de ondergang zag aankomen en
ruimteschepen heeft gebouwd in China om tenminste een deel van de
mensheid te behouden. Vanzelfsprekend reizen Jackson en zijn familie
af naar China om de catastrofe te overleven, waarbij obstakels als de
verzakking van Los Angeles, de uitbarsting van Yellowstone en een
verbrand Hawaii hun pad kruisen.
Emmerich toont zich wederom een
meester in het doeltreffend in beeld brengen van de opeenvolgende
rampen, die de kijker meerdere keren op het puntje van de stoel doen
zitten en waarvoor een Oscar-nominatie voor Visuele Effecten niet zou
misstaan. Maar evenals in zijn voorgaande films blijkt hij minder
bekwaam als het erop aankomt zijn personages van diepgang te
voorzien. Tussen de rampen in is 2012 rijkelijk gevuld met
melodramatische scènes die bedoeld zijn om enige sympathie voor de
overlevenden bij de toeschouwer op te wekken, maar daar voor het
overgrote deel niet in slagen, gezien het hoge gehalte van fletse,
met clichés beladen dialogen. Ook de relativerende humor, die in
Independence Day dikwijls een glimlach opleverde, helpt niet
om de effecten van de ramp op het mensdom voelbaar te maken: slechts
Emmerich's kenmerkende satire treft doel, bijvoorbeeld wanneer hij
het Witte Huis laat verpletteren door het vliegdekschip John F.
Kennedy. Helaas is deze satire minder aanwezig dan in zijn
voorgaande werk. Met een lengte van meer dan tweeënhalf uur werkt
het overschot aan plotlijntjes rond de vele personages de film als
geheel sowieso tegen en doet het de kijker weinig als er weer een
paar duizend mensen ten onder gaan.
Tussen de overdaad aan rondrennende
acteurs is er slechts een handjevol dat te midden van alle
aardbevingen en tsunami's het hoofd boven water houdt, althans qua
acteerprestaties. Naast de al eerder genoemde Woody Harrelson
(Natural Born Killers) die voor de (enige geslaagde) komische
noot mag zorgen overtuigt Danny Glover (Lethal Weapon, Be
Kind Rewind) als respectabele president van de VS en het morele
kompas van wetenschapper Chiwetel Ejiofor (Serenity, Inside
Man) die het reddingsplan van de mensheid moet opstellen. De
toeschouwer zal het echter een worst wezen of de rest van het ten
toneel gevoerde acteursensemble het overleeft.
Uiteraard meent Emmerich zijn visie
van de ondergang van de wereld niet zonder boodschap op te dienen
voeren. In 2012 stelt hij de vraag wie het recht heeft te
bepalen wie mag overleven en wie ten onder zal gaan. Na het leger als
incompetente sukkels in Godzilla en de Amerikaanse overheid
als slaafje van het milieuverwoestende kapitalisme in The Day
After Tomorrow te hebben
opgevoerd, is het nu de beurt aan de samenwerking tussen
regeringen onderling, met hun diepgewortelde bureaucratie en hun
macht over de massa, om van kritische kanttekeningen te worden
voorzien. Uiteraard zijn zij al tijdig op de hoogte van de naderende
rampspoed en bouwen zij moderne Arken om de menselijke beschaving te
redden: voor de financiering van dit project verkopen zij
toegangskaartjes aan miljardairs en eenieder die de waarheid
verkondigt laten zij heimelijk vermoorden. De eer is aan Ejiofor om
Emmerich's boodschap van verdraagzaamheid en gelijke kansen voor
iedereen uit te dragen en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk
overlevenden de Arken mogen betreden, want niemand heeft het
alleenrecht te overleven. Dit bericht is weinig subtiel, maar deze
boodschap en het plot over de vernietiging van de planeet maken de
geplande remake van de klassieker When Worlds Collide,
die dezelfde uitgangspunten hanteert, gelukkig overbodig.
2012 haakt effectief (en
bovendien op tijd!) in op de hype rond het naderende doemjaartal, en
vormt qua special effects en sensatie een hoogtepunt in
Emmerich's oeuvre. Echter, de moraliserende boodschap en de overdaad
aan melodrama tussen de actie in maken het geheel maar half geslaagd.
De regisseur had er goed aan gedaan het een en ander te schrappen om
een betere balans tussen spanning en drama te vinden. Desondanks is
2012 een redelijk popcorn-spektakel geworden. Emmerich heeft
al aangegeven dat dit zijn laatste rampenfilm zal worden, aangezien
er niets meer is overgebleven om te slopen. Gelukkig maar, want zijn
visie op de ondergang van het heelal had ongetwijfeld een te
uitputtende zit opgeleverd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten