Rating: ****/*****, or 8/10
Driemaal
blijft scheepsrecht
Het
merendeel der succesvolle filmregisseurs start zijn carrière met
door te breken in een bepaald genre en herhaalt vervolgens dit
kunstje, om vervolgens in andere genres te gaan werken, in de hoop
daar even geslaagd voor de dag te komen om zodoende flexibiliteit te
tonen. Er zijn echter ook regisseurs die langer in een bepaald genre
blijven werken, hetzij omdat ze ten prooi vallen aan de honger van
Hollywoodstudio's die hopen geld binnen te blijven halen door een
herhaling van zetten, hetzij omdat ze serieus goed zijn in wat ze
doen en daarom weinig interesse lijken te hebben om hun heil in
andere genres te zoeken. Tot die laatste categorie lijkt M. Night
Shyamalan te horen, die zich een meester der suspense mag noemen na
zijn doorbraak met The Sixth Sense, zijn tweede triomf
Unbreakable, en nu zijn derde geslaagde thriller op rij,
Signs. In alle gevallen combineert hij een intrigerend plot
inclusief verrassende wendingen met uitstekend geschreven en
geacteerde personages, waarbij Signs niet voor diens
voorgangers onderdoet.
Het
gezin Hess heeft het zwaar. Dominee Graham Hess (een ingetogen en
serieuze Mel Gibson) en zijn kinderen (voortreffelijk gespeeld door
de talentvolle koters Rory Culkin en Abigail Breslin, van wie we
ongetwijfeld meer gaan zien) hebben hun vrouw/moeder verloren na een
auto-ongeluk, wat de geestelijke van zijn geloof af heeft doen
stappen. Zijn broer Merill (een slungelige maar sympathieke Joaquin
Phoenix) trekt bij de familie in om te helpen met het verlies om te
gaan, waarna het viertal geconfronteerd wordt met onverklaarbare
cirkels en bizarre geluiden in hun maïsveld. Langzaam maar zeker
wordt duidelijk dat er bijzondere maar sinistere zaken plaatshebben,
ondanks de halsstarrige weigering van Graham om dit te geloven: hij
blijft volhouden dat er geen buitenaardse wezens maar grappenmakers
in het spel zijn, want bovennatuurlijke krachten kunnen niet bestaan
na wat zijn gezin aangedaan is. Uiteindelijk moet hij kiezen tussen
het geheel als simpel toeval afstempelen of te accepteren dat een
onaardse kracht de hand heeft in het geheel van 'tekens', met als
inzet de veiligheid van zijn gezin.
Shyamalan
toont zich wederom een bekwaam filmmaker die zijn verhaal subtiel en
beheerst vertelt zonder te vervallen in de clichés van het genre, of
erger, buitensporige gore en harde actie zoals we tegenwoordig
al te vaak voorgeschoteld krijgen. Het gaat hem erom de toeschouwer
zelf een mening te laten vormen en te laten nadenken over een
mogelijke interpretatie van de stand van zaken, in plaats van alles
domweg uit de doeken te doen zodat het publiek uiteindelijk het
verhaal opgelepeld krijgt en daardoor met lege handen naar huis gaat.
Desondanks wordt Shyamalan nooit prekerig in zijn boodschap over
toeval en geloof, en verliest hij de spanningsopbouw niet uit het
oog. Hoewel hij zeker in het begin van de film zijn tijd neemt, wat
ons helpt om de personages te leren kennen en om hen te geven, voert
hij het tempo hoe langer hoe meer op – ook geholpen door de
bijzonder treffende muziek die bij elke scene de juiste toon zet, van
onheilszwanger tot hoopvol – wat zeker in het laatste halfuur voor
bijna nagelbijtende spanning zorgt. En dat alles zonder teveel weg te
geven; pas laat in de film komen we definitief achter de identiteit
van de cirkelmakers, hoewel we eerder beetje bij beetje op de
uiteindelijke confrontatie worden voorbereid.
Ondanks
het hoge gehalte aan spanning blijkt Shyamalan ook een expert in de
relativerende humor, want ondanks de grootse thema's moeten we het
geheel niet al te serieus nemen. Zelfs in de meest duistere situaties
schuilt immers hoop, wat Shyamalan weergeeft door ons met een
glimlach door de suspense heen te leiden. Hij heeft bovendien de
acteurs mee, waarbij Gibson overtuigt als vertwijfeld weduwnaar die
zijn vrouw heeft zien sterven en zijn geloof daarom afzwoer, maar
desondanks de immer curieuze omstandigheden niet kan duiden. Phoenix
steelt echter de show als goedmoedige en behulpzame maar goedgelovige
broer die de enge verhalen van de kinderen steeds meer als
waarschuwing ziet en samen met hen een front gaat vormen tegen hun
vader, die meent voor het hele gezin te moeten beslissen ondanks zijn
weinig steekhoudende verklaringen. Ook de kinderen Culkin en Breslin
verdienen alle lof voor hun vertolking van de vroegwijze Morgan en de
schattige Bo die, elk voorzien van eigen tics, een onderdeel van de
puzzel blijken te vormen.
Echter,
aan het eind van de film boet de film toch wat aan kracht in door de
grenzen van de geloofwaardigheid ver te rekken. Vooral de rol die
water speelt bij het afweren van de boosdoeners (waarover hier het
best zo weinig mogelijk gezegd kan worden) vergt de nodige
'suspension of disbelief', waar niet iedereen zich volledig
van zal kunnen bedienen. Ook zorgt Shyamalan voor een complete
afsluiting van alle details, klein en groot, en toont zich hier toch
wat te uitleggerig, wat niet per se noodzakelijk is, maar wel handig
voor diegenen die het geheel zonder deze expositie niet kunnen
verklaren. Het is hem vergeven, want de suspense die hij hiervoor
heeft opgewekt (inclusief een reeks bijzonder doeltreffende
schrikeffecten, hoe goedkoop en soms toch al te vaak gebruikt ze ook zijn)
was intens genoeg om in sommige gevallen de kijker tijdelijk af te
leiden van de verhaaltechnische voortgang.
Met
Signs toont Shyamalan zich een auteur in het thrillergenre,
welhaast een Hitchcock van de bovennatuurlijke variatie op dit thema,
die voor de derde keer op rij een geslaagde genrefilm aflevert,
inventief genoeg om zich te mogen meten met de beide voorgangers die
ook al van een hoge kwaliteit waren. Of hij dit succes ook een vierde
keer aan de dag zal leggen zal ongetwijfeld blijken. Desondanks zou
het niet verkeerd zijn om te zien of Shyamalan ook voor andere genres
een dergelijke flair heeft. Wat zijn volgende project ook zal zijn,
vooralsnog lijkt hij gezegend door een hogere macht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten