American Hustle: ****/*****, or 8/10
'Sommige
van het volgende is echt gebeurd', is de boodschap waarmee American
Hustle opent. Het is zoveel eerlijkheid als je gaat krijgen van
regisseur David O'Russell (The Fighter, Silver Linings
Playbook), die geen overdreven historisch accurate pretenties
koestert in deze bewerking van de FBI's Abscam-operatie aan het einde
van de jaren zeventig. Voor dit luchtige misdaad-drama bewijst
O'Russell eens te meer een uiterst bekwaam acteursregisseur te zijn,
die het beste uit zijn hoofdrolspelers haalt om zijn verhaal over de
oplichterspraktijken van hun personages te vertellen. Zijn alle
acteurs immers niet bedriegers?
American
Hustle vertelt over het duo 'con artists' Irving Rosenfeld
(Christian Bale) en Sydney Prosser (Amy Adams) die na een mislukte
poging tot fraude door FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper)
ingezet worden in een heimelijke operatie om mogelijk corrupte
politici uit de tent te lokken. Een neppe zakendeal met een Arabische
sjeik die wil investeren in Amerikaanse projecten moet beelden
vastleggen van burgemeesters en senatoren die smeergeld aannemen en
zo als omkoopbaar aan de kaak gesteld kunnen worden. Het is een
gewaagd plan dat Irving en Sydney slechts onder dreiging met een
gevangenisstraf kunnen aannemen. Onder druk van het onvoorspelbare
gedrag van Irvings vrouw Rosalyn (Jennifer Lawrence) en zijn
onverwachte vriendschap met hun eerste slachtoffer, de energieke
burgemeester Polito (Jeremy Renner) van Atlantic City, wordt de
zwendel steeds uitgebreider en moeilijker in toom te houden. Als
vervolgens ook nog de maffia bij het stiekeme schandaal betrokken
raakt heeft de operatie zo'n grootscheepse omvang aangenomen dat het
onmogelijk lijkt het geheel nog tot een goed einde te brengen. Kunnen
Irving en Sydney zich het vege lijf nog redden in deze schijnbaar
totaal uit de hand gelopen situatie?
O'Russell
begreep wel dat hij een sterk staaltje geschiedenis in handen had dat
door zijn publiek met een flinke korrel zout genomen zou worden. Het
maakte hem er slechts vastberadener op American Hustle te
serveren als een sterk verhaal dat de kijker diverse keren op het
verkeerde been zet, met een juiste balans tussen drama en humor om de
bizarre aspecten van de Abscam-zeepbel te onderstrepen. Zijn grootste
troef blijkt echter zijn fabuleuze acteursensemble dat elkaar bijkans
van het scherm af probeert te spelen in veelal geïmproviseerde
scènes, waarin ze het meer van hun gevoel als begenadigde acteurs
moesten hebben dan van een script dat hun dialoog netjes op een
rijtje zette. De acteurs en hun personages vullen elkaar uitstekend
aan, met Bale als de ervaren maar voorzichtige oplichter met
overgewicht; Adams als zijn partner-in-crime en stiekeme liefde van
zijn leven; Lawrence als het secreet van een echtgenote, volstrekt
egocentrisch en onverantwoordelijk: Cooper als de gedreven maar
overambitieuze FBI-agent; en Renner als de sympathieke en
gepassioneerde burgemeester met maffiabanden. Dat Bale, Adams,
Lawrence en Cooper allen beloond werden met een Oscarnominatie blijkt
geheel terecht en bewijst dat ze O'Russells beproeving moeiteloos
doorstaan hebben. Het sublieme acteerwerk maakt de film een feest om
naar te kijken.
Het
sterke spel van zijn acteurs is niet het enige dat American Hustle
tot een valse maar toch geslaagde cinematische vertelling van het
Abscam-schandaal maakt. O'Russell doet de late jaren zeventig ook
voortreffelijk herleven dankzij het visueel schitterende
productiedesign. Ook hier vormen de acteurs het stralend middelpunt
dankzij de nauwgezette reconstructie van de uitgebreide mode en
weelderige haarstijl uit die periode. Maar ook de tijdsgeest waarin
zij vertoeven, de auto's en technologie van weleer, wordt met de
nodige flair nieuw leven ingeblazen, en weet zich daarbij gesteund
door een hippe soundtrack die met een vette knipoog naar het Amerika
van destijds refereert. Het geheel sleurt de kijker volledig mee in
de deceptie, maar de relativerende humor die het absurdistische van
het schandaal onderschrijft zorgt er doeltreffend voor dat de
toeschouwer gepaste afstand houdt met het wel en wee van de
oneerlijke personages als hun zwendel op een gevaarlijk kookpunt
dreigt af te stevenen. Hoe grotesker de uitkomst, hoe leuker voor
ons.
O'Russell
maakt er geen groot geheim van dat hij ons diverse keren op het
verkeerde spoor zet en ons bedriegt door het niet zo nauw te nemen
met de historische feiten. Zijn hervertelling van de Abscam-operatie
is letterlijk zowel te bizar als te mooi om waar te zijn, maar met
een prachtig eindresultaat als American Hustle maken we daar
geen enkel moment bezwaar tegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten