Let's do something else for a change. It's been a while since I posted one of my old academic papers here, and since this blog is also intended to serve as an archive of my writings, it's about time I continued adding to the Article Archives. Here's an unusual article, which was written for a curse in college called Film Ethics. It wasn't at all what I thought it would be about, dealing with moral matters in Hollywood melodramas of the Fourties, the so-called 'weepies', according to the book Cities of Words: pedagogical letters on a
register of the moral life by philosopher Stanley Cavell. I found it a rather tedious subject, but delivered by an engaging and enthusiastic teacher in a delightful cinephile atmosphere with fellow students who also knew diddly-squat about the subject. And I think I managed to write a coherent paper on my chosen movie, Mr. Skeffington. It helps if you have seen the film or are familiar with Cavells writings in any way, otherwise this will most likely be gibberish to you. Especially if you don't read Dutch.
In dit paper zal de film
Mr. Skeffington (USA: Vincent Sherman, 1944) geanalyseerd worden aan
de hand van 'moral perfectionism' zoals Stanley Cavell het
bespreekt in Cities of Words. Er zal aangetoond worden dat
deze film, een tijdgenoot van de films die Cavell in zijn boek
analyseert, kwaliteiten heeft van zowel de 'comedy of remarriage'
als het 'melodrama of the unknown woman' de twee genres die
Cavell in zijn werk bespreekt in verband met 'moral
perfectionism'. Dit is de reden dat ik gekozen heb deze film in
dit paper te analyseren: beide genres zijn terug te vinden in Mr.
Skeffington en de film bevat 'moral perfectionism' zoals hij
het beschrijft, maar door deze dubbele status zijn er ook verschillen
met Cavells invulling van 'moral perfectionism'.
De stelling van dit
paper luidt dan, logischerwijze, dat in Mr. Skeffington ondanks deze
hybride status 'moral perfectionism' volgens Cavells
definities geïncorporeerd is, maar dat er door deze status ook
verschillen zijn met hoe dit 'moral perfectionism' in de film
wordt weergegeven. Ik zal aantonen in welke opzichten deze film een
kruising is tussen een 'comedy of remarriage' en een
'melodrama of the unknown woman', en als zodanig beschouwd kan
worden als een 'melodrama of remarriage'. Vervolgens zal
beargumenteerd worden dat Mr. Skeffington Cavelliaans 'moral
perfectionism' behelst. Er zal ook gekeken worden of er
verschillen zijn met Cavells 'moral perfectionism': hoe
bereiken de personages in deze film 'moral perfectionism'? Wat
betekent hun huwelijk voor hen en wat drijft hen tot 'remarriage'?
Deze vragen zullen de revue passeren in mijn verdediging van
bovenstaande stelling.
Hoofdstuk 1: komedie,
melodrama, of beide?
Zoals het geval is in
Cavells 'remarriage comedies' draait ook Mr. Skeffington om
een getrouwd stel dat problemen heeft met hun huwelijk. Een
significant verschil met Cavells films is dat de diëgese van de film
begint met de situatie waarin de protagonisten, Fanny Trellis (Bette
Davis) en Job Skeffington (Claude Rains)1,
elkaar nog niet ontmoet hebben, terwijl het koppel in de 'comedies
of remarriage' al geruime tijd getrouwd is en de kijker dan in
medias res valt, als obstakels
voor hun huwelijk zich aandringen.2
In Mr. Skeffington volgt de toeschouwer de relatie tussen
beide echtelieden echter van begin af aan.
Mr. Skeffington begint
anno 1914, met de introductie van Fanny en haar broer Trippy:
ouderloos genieten zij van een luxe en losbandig leventje, zonder
hiervoor verantwoordelijkheid te nemen waardoor hun financiële
situatie steeds penibeler wordt. De beeldschone Fanny maalt hier niet
om en geniet van de eindeloze rijen rijke vrijers die haar met dure
cadeaus proberen te verleiden tot het huwelijk. Trippy is een
uitvreter die in een paar jaar tijd het aanzienlijke familiefortuin
heeft opgemaakt (wat hij rechtvaardigt met de uitspraak 'I'm the
brother of the most sought-after girl in New York, I've gotta live up
to it', waarmee hij de sociale status van zijn zus als argument
voor zijn overdadige levensstijl inzet). Voor extra inkomsten heeft
hij gesolliciteerd bij het beursbedrijf Skeffington & Co. dat hij
door middel van fraude een grote som geld heeft afgetroggeld. Als
zijn baas, de joodse Job Skeffington, hiervoor verhaal komt halen bij
Fanny, beseft zij zich hoezeer Trippy zich in de nesten heeft gewerkt
(maar deed hij het voor hen allebei of alleen voor zichzelf?). Nadat
ze uitstel van betaling afgedwongen heeft, benadert ze de norse Job
persoonlijk, welhaast geïntimideerd dat haar schoonheid geen invloed
op hem heeft zoals ze dat wel gewend is van de andere mannen in haar
leven. Niet veel later zijn ze getrouwd, hoewel ze elkaar nauwelijks
kennen. De motieven van zowel Fanny als Job voor dit overhaaste
huwelijk worden aanvankelijk niet genoemd. Trippy beweert dat Fanny
uitsluitend met Job getrouwd is om hem te redden van zijn financiële
schande, en in een vlaag van antisemitisme vertrekt hij naar de
frontlinie van Frankrijk – de oorlog is inmiddels begonnen –
waarbij hij verklaart: 'I love you very much, but I despise Mrs.
Skeffington!'
Fanny beweert 'dol op
Job' te zijn, maar er is weinig blijk van liefde tussen beiden; heeft
Trippy gelijk, en heeft ze het voor hem gedaan? Houdt ze werkelijk
van Job? Haar interesse in Job bleek al vanaf het begin, maar leek
nooit romantisch. Deed ze het wellicht voor haarzelf, om ervoor te
zorgen dat haar eigen levensonderhoud gewaarborgd bleef door met de
rijke Job in het huwelijk te treden? En wat zijn Jobs motieven? Houdt
hij van haar? Of is hij met haar getrouwd om zijn sociale status te
bekrachtigen, door een felbegeerde dame uit een voorname familie als
vrouw te nemen? Deze vragen dienen zich al vroeg in de film aan, maar
blijven lange tijd onbeantwoord, waardoor de film draait om het
huwelijk tussen twee mensen die elkaar eigenlijk niet kennen of
begrijpen. Het is aan de kijker een oordeel te vellen over hun
beweegredenen, terwijl het verdere verloop van hun huwelijk uit de
doeken gedaan wordt. Dit bestrijkt een periode van dertig jaar: te
lang voor een 'remarriage comedy' die een verloop van dagen of
weken hebben, maar zoals Cavell opmerkt geen uitzonderlijke duur voor
een melodrama.3
Dat het geen gemakkelijk huwelijk wordt is al gauw duidelijk.
De egocentrische Fanny
kijkt alleen naar de voordelen voor haar in dit huwelijk, niet die
van anderen. Bovendien heeft ze een beperkt beeld van wat deze
voordelen zijn. Een belangrijke illustratie van dit gebrek aan
inzicht is haar zwangerschap. Job hoopt hierdoor op een verbetering
in hun afstandelijke huwelijk, maar het kind blijkt de eerste stap in
de breuk tussen Fanny en Job. Fanny is er niet gelukkig mee,
aangezien ze vreest dat haar moederschap schade aan haar schoonheid
zal toebrengen: ook is het een bevestiging van haar grootste angst,
ouderdom. Het geluk van het krijgen van een kind is voor haar minder
belangrijk dan haar schoonheid en status. Fanny is immers nog jong,
maar het huwelijk en de bijkomende zwangerschap zullen haar ouder
doen lijken dan ze is. Bang voor gezichtsverlies in de New Yorkse
upperclass besluit ze haar kind in Californië te krijgen,
waarbij ze Job achterlaat, zeer tot zijn spijt. Hij tracht haar van
mening te doen veranderen door te zeggen dat het hem niet uitmaakt
hoe ze eruit ziet; 'A woman is beautiful when she's loved. And
only then', meent hij. Fanny geeft echter alleen om schoonheid
van uiterlijk, niet om innerlijk: haar innerlijk begrip, en haar
besef voor dat van anderen is minimaal. Ze krijgt het kind – een
dochter, Fanny Jr. – maar laat de opvoeding zoveel mogelijk aan
anderen over. Dat haar dochter hierdoor geen nauwe band met Fanny
ontwikkelt is weinig opzienbarend.4
De dood van Trippy aan
het front drijft Fanny en Job vervolgens definitief uit elkaar, want
Fanny geeft toe dat ze met Job trouwde om Trippy (en haarzelf) te
helpen, maar juist door dit besluit verliet Trippy haar en bleef ze
achter met Job die haar nu blijvend herinnert aan Trippy's nodeloze
dood: ze legt de schuld bij hem, niet bij haarzelf (of bij de
frauduleuze Trippy), hoewel het haar eigen beslissing was. Vervolgens
gaan beide echtelieden hun eigen weg: een officiële scheiding is het
niet, alleen een breuk in hun relatie veroorzaakt door wederzijds
wantrouwen. Job vertrekt hierom naar Europa en neemt Fanny Jr. mee,
tot zowel zijn genoegen als dat van Fanny en haar dochter zelf.
Wat wel duidelijk mag
zijn is dat, hoewel Cavells begrip van 'remarriage'
onmiskenbaar van toepassing is op Mr. Skeffington – een
echtpaar botst op obstakels in hun huwelijk die uiteindelijk opgelost
worden waarop het paar weer bij elkaar komt en liefde tussen beiden
hersteld wordt – het hier niet gaat om een 'comedy
of remarriage'.
De weergave van het turbulente huwelijk van de protagonisten is
daarvoor veel te serieus, zeker vanuit het perspectief van de sobere
Job die uiteindelijk in een concentratiekamp belandt als de Nazi's
Europa veroveren, en als gebroken, blinde man terugkeert. Desondanks
heeft de film wel degelijk eigenschappen van een “gewone” komedie
in zich, vooral in de portrettering van de losbandige Fanny als een
naïeve dame die de ernst van de situaties om haar heen vaak niet
doorheeft, en met haar schoonheid meent de hele wereld blijvend naar
haar hand te kunnen zetten. Fanny heeft het echter bij het verkeerde
eind, waaruit blijkt dat zij een incorrect zelfbeeld heeft, alsmede
een verkeerde inschatting van de waarde en vergankelijkheid van
schoonheid. Fanny kent haarzelf eigenlijk slecht: gesteld kan worden
dat ze voor haarzelf een 'unknown woman' is. Ze wordt
meerdere keren met haar neus op de feiten gedrukt, in een reeks
komische scènes met haar vrijers, die evenals Fanny zelf niet
voorbij haar schoonheid kunnen zien, en zo haar status als 'unknown
woman' benadrukken omdat ook zij niet begrijpen wie ze eigenlijk
is, en een psychiater die wel direct voorbij haar façades kijkt.
Zodoende is deze film eigenlijk geen 'comedy of remarriage'
of een 'melodrama of the unknown woman'
te noemen, maar eerder een 'melodrama of remarriage'.5
In tegenstelling tot
Cavells 'remarriage comedies' voert Mr. Skeffington een koppel
op dat van begin af aan eigenlijk al gedoemd is tot een mislukt
huwelijk. De koppels in Cavells komedies bestaan uit mensen van
ongeveer dezelfde leeftijd, geloof en ras: alleen sociale klasse (en
soms gender) is een werkelijke brug. Vervreemding tussen man en vrouw
vindt pas later in hun huwelijksleven plaats. Hierin verschilt Mr.
Skeffington, aangezien beide echtelieden in deze film van begin af
aan al “vreemd” voor elkaar zijn, want ze kennen elkaar amper.
Zodoende is er naast Fanny als 'unknown woman' sprake van een
'unknown marriage', een huwelijk dat om onduidelijke redenen
voltrokken is tussen partijen die geen daadwerkelijke band hebben.
Klasse speelt echter ook hier een rol: Job is afkomstig uit een arme
immigrantenfamilie en groeide op in de arme buurten van New York, in
contrast met de welgestelde familie uit de upperclass van New
York waar Fanny onderdeel van uitmaakt. Job heeft zichzelf omhoog
gewerkt naar de upperclass en komt zo in Fanny's klasse
terecht, waardoor eventuele verschillen in klasse geen punt meer zijn
voor het huwelijk: slechts hun begrip voor andere klassen verschilt.
Job kent de armoede van de lagere klasse, terwijl Fanny die wereld
niet kent en geen benul heeft van armoede; rijkdom en luxe is voor
haar normaal. Aangezien ze niet beter weet is het niet onbegrijpelijk
dat ze deze status quo wil handhaven, desnoods door met Job te
trouwen als het er naar uitziet dat haar broer haar niet meer kan
onderhouden: gezien het egoïsme dat haar leven leidt is het
aannemelijk dat ze niet alleen voor Trippy's welzijn trouwde, maar
hoofdzakelijk voor haarzelf.
Ook in andere aspecten
zijn zij vreemd voor elkaar: zij is Christelijk en vrij jong (begin
twintig), hij joods en ouder (begin vijftig). Het is een
onwaarschijnlijk huwelijk. Op een bootreis worden zij hiermee
geconfronteerd door muzikanten die er een gewoonte van maken pas
getrouwde koppels een serenade te geven, zoals ze demonstreren bij
een jong stel, waarop Fanny en Job vergelijkingen trekken tussen dat
huwelijk en hun eigen:
Fanny:
'Could you tell
they've just been married?'
Job:
'The way she's looking at him, you couldn't miss it.'
Fanny:
'I see what you mean. The way I'm looking at you.'
Job:
'No. Your look is cordial, not connubial. I've married you, Fanny,
but I haven't won you.'
Het gesprek is
vergelijkbaar met 'moral conversation' in de 'remarriage
comedy': het is een gelegenheid tot 'mutual education',
maar Fanny negeert Jobs opmerking waardoor 'education' hier
zijn doel mist. Dit is typerend voor de meeste gesprekken tussen Job
en Fanny, waarin Job besef van de situatie heeft dat bij Fanny
ontbreekt (niet 'the man's failure', maar 'the woman's
failure to grasp what is going on'!6).
Volgens de regels van 'moral conversation' in het 'melodrama
of the unknown woman' is 'education' afwezig in
vergelijkbare dialogen, die dan getypeerd worden door ironie: ironie
is in de dialogen in Mr. Skeffington echter niet zozeer aan de orde.7
De film maakt wel gebruik van 'moral conversation' waarin
'education' optreedt, maar zulke conversaties vinden
opmerkelijk genoeg niet plaats tussen Job en Fanny, maar tussen Fanny
en andere partijen (zie p. 11-13). 'Education' is alleen van
toepassing op Fanny, aangezien Job al het nodige inzicht heeft (dit
toont hij aan in bovenstaande dialoog).
Job krijgt gelijk. De
muzikanten passeren hen zonder hun burgerlijke staat te herkennen.
Job blijkt meer inzicht in hun huwelijk te hebben dan Fanny, en
realiseert zich dat er nog geen sprake is van echte liefde. Hierdoor
dient zich des te sterker de vraag aan waarom ze überhaupt getrouwd
zijn. Job merkt op dat hij wel degelijk aangetrokken is door Fanny's
schoonheid, wat erop wijst dat er vanuit zijn kant wel degelijk
liefde in het spel is: hij had haar al vaker gezien maar beschouwde
haar als 'unattainable' omdat ze zo gewild was. Dat hij er
toch in geslaagd is met haar te trouwen impliceert dat ook hij hun
huwelijk ziet als een statussymbool, niet slechts gedreven uit liefde
('I married the woman everybody else wanted to', stelt hij).
De status van hun huwelijk wordt bevestigd in de krant: evenals in
The Philadelphia Story een graadmeter voor het sociale belang van een
upperclass huwelijk. Hun huwelijk staat weliswaar niet op de
voorpagina, maar haalt de krant onder 'business transactions'.
Fanny antwoordt hem dat haar argumenten om met hem te trouwen waren
dat Job 'good', 'kind' en 'very rich' is, wat
opnieuw de suggestie wekt dat Fanny het voor het geld deed, en zo de
'transactie' die hun huwelijk genoemd wordt bevestigt. Hun huwelijk
schijnt zuiver teleologisch, gemotiveerd door ieders eigen doelen en
daarin verscholen egoïsme, maar hun huwelijk is daardoor niet
succesvol waardoor ze uiteindelijk uit elkaar gedreven zullen worden.
De kus die bovenstaande conversatie beëindigt geeft blijk van weinig
passie en wederzijds begrip.
Uit de mate van
vervreemding tussen beiden en het inzicht dat ieder heeft in dit
huwelijk kan gesteld worden dat er hier geen sprake is van de
tragische 'unknown woman' zoals in Cavells omschrijving. De
vrouw wordt door haar partner, alsmede door de toeschouwer, beter
begrepen dan zij zichzelf begrijpt, wat het komische van de situatie
onderstreept. Hierdoor is de vrouw in dit 'melodrama' niet het
slachtoffer van haar aangedaan immoreel gedrag zoals in Cavells
melodrama's (Gaslight of Now, Voyager), maar van haar eigen gebrek
aan inzicht, wat toch leidt tot eigen gedrag dat als immoreel
beschouwd kan worden (trouwen onder valse voorwendselen,
verwaarlozing van haar dochter). Wat ook blijkt is dat het melodrama
in deze film niet aangetroffen wordt in het onbegrip van/over de
vrouw, maar in haar huwelijk en de tragische wendingen die dit neemt.
Fanny heeft haar eigen motieven voor haar huwelijk, maar begrijpt
niet dat Job de zijne heeft, waaronder echte liefde voor zijn vrouw,
die ertoe leidt dat hij alles voor haar overheeft om hun huwelijk
gelukkig te houden (wat, buiten zijn schuld om, mislukt). Opoffering
komt van zijn kant, niet van Fanny. Fanny realiseert zich dit pas als
zij met Job breekt en langzaamaan aftakelt zonder zijn steun waarop
ze hulp zoekt bij een psychiater.
De psychoanalyticus is
een algemene verschijning in Cavells corpus aan films, komisch in
'comedies of remarriage', serieus en belangrijk in het
'melodrama of the unknown woman'.8
Als hybride van beide genres is het niet merkwaardig dat de scène
met de psychiater in Mr. Skeffington beide aspecten behelst. Hoewel
de rol van de psychiater beperkt blijft tot één scène is het een
cruciaal moment in de film (en een belangrijk moment van 'moral
conversation', zie ook p. 10). Ondanks het serieuze thema van
deze scène is er wel degelijk sprake van een komische noot als
blijkt dat deze psychiater, bijna gespeeld als een typetje maar met
onweerlegbare wijsheid in zijn woorden, hele ladingen Fanny
Skeffingtons over zich heen krijgt en hij uitstekend weet om te gaan
met rijke oude vrouwtjes die de ouderdom niet aankunnen en daarom de
steun van hun echtgenoot nodig hebben. Zodoende maakt het 'melodrama
of remarriage' hier gebruik van zowel de serieuze als de komische
psychoanalyticus, een reflectie op de tweeledige status die Cavell de
psychoanalyse toedeelt in zijn genreverdeling.
De psychiater krijgt
gelijk. Fanny nodigt haar oude vrijers uit om te kijken of zij nog
steeds geïnteresseerd in haar zijn nu ze oud is en haar jeugdige
uiterlijk verloren heeft. Uiteraard is dit niet het geval, waardoor
Fanny op pijnlijke wijze herinnerd wordt aan wat ze verloren heeft.
Zonder haar schoonheid is ze niets; haar oude minnaars zien haar niet
meer staan, haar man zit in het buitenland en haar dochter is van
haar vervreemd geraakt omdat ze geen goede moeder was ('You
couldn't be both a mother and a beauty', verwijt ze haar). In
feite heeft ze niemand meer. En hierdoor beseft ze hoeveel ze aan
Job, die werkelijk van haar hield, te danken had en hoezeer ze hem nu
nodig heeft. Zo wordt de opzet gegeven voor 'remarriage'.
Cavells 'remarriage
comedy' draait om het koppel dat na samen obstakels te hebben
overwonnen tot nieuw inzicht in hun relatie komt. De nadruk ligt hier
op hun samenzijn, zoals Cavell meent: '...for the pairs of our
comedies what they do together is less important to them than the
fact that it is together that they do it'.9
Dit geldt niet zozeer voor Mr. Skeffington, waarin de nadruk op Fanny
ligt, aangezien Job de tweede helft van de film grotendeels afwezig
is. (Eerder werd al gezegd dat 'remarriage' en 'comedy'
hier niet samengaan zoals bij Cavell, maar dat de komedie van andere
aspecten afhangt en 'remarriage' een serieuzer toon is
toebedeeld.) Echter, door de mate waarin Fanny een 'unknown woman'
is, is het juist van belang dat zij voor zichzelf, zonder Job (maar
met hulp van anderen zoals de psychiater), ontdekt hoe belangrijk Job
voor haar is. Haar gebrek aan Job bevestigt uiteindelijk haar
verlangen naar Job. Haar status als voor zichzelf 'onbekende vrouw'
dicteert de afwezigheid van degene die haar inzicht in haar eigen
persoon kan verschaffen. Juist door zijn afwezigheid komt Fanny door
dit besef waarmee de band tussen beiden bevestigt wordt en blijkt
hoezeer zij elkaar nodig hebben. Jobs afwezigheid is dus een obstakel
dat overwonnen wordt, waarna het duo als koppel triomfeert.
Cavell stelt: 'The
fundamental difference [tussen een 'remarriage comedy' en
een 'melodrama of the unknown woman'] is that in the
melodramas marriage is explicitly rejected as part of the woman's
perfectionist ambitions'.10
In Mr. Skeffington is er in het begin van de film, als het huwelijk
plaatsvindt, nog geen concreet sprake van een 'unknown woman':
het is duidelijk dat Fanny een beperkt wereldbeeld heeft, maar het
leed waar dit toe zal leiden, de vergissingen die Fanny uiteindelijk
tot 'moral perfectionism' drijven, is nog niet bekend. Een
verwerping van het huwelijk volgens Cavells invulling is hier niet
relevant. Maar hoe zit het met 'remarriage'? 'Remarriage'
is niet van toepassing op Cavells 'unknown women', aangezien
deze niet getrouwd zijn. Maar het gaat wel op voor Fanny, die
'remarriage', een hereniging met Job en een herbevestiging van
hun huwelijk, als perfectionistische ambitie hanteert. Hierin ligt
het verschil met Cavells melodrama's door de dubbele genre-status van
deze film: 'remarriage' maakt voor de 'unknown woman'
in deze film juist wel onderdeel uit van haar perfectionisme.
Het is de bevestiging van haar band met Job, maar ook van haar nieuwe
inzicht in haar zelf ('being true to oneself': ze breekt met
haar egoïstische levensstijl ten bate van haar band met Job die al
die tijd zo belangrijk voor haar was zonder dat ze het besefte), wat
als beëindiging van haar status als 'unknown woman' kan
gelden.
1Davis
en Rains deelden al eerder het scherm in Now, Voyager (USA: Irving
Rapper, 1942): niet als getrouwd stel, maar als therapeut en
patiënt.
2Cavell,
Stanley. Cities of Words: pedagogical letters on a register of
the moral life. Cambridge, Massachusetts: Harvard University
Press, 2005: p. 10
3Cavell
2005: p. 233. De vraag dient zich aan waar voor Fanny's personage de
scheidslijn zit tussen haar 'state of innocence' en 'state
of experience', de twee staten
die het leven van een 'unknown woman'
typeren volgens Cavell. Gezien de dubieuze motieven voor haar
huwelijk, is er überhaupt sprake van een 'state of innocence'
in Fanny's geval?
4Cavell
legt de nadruk op de rol van moederschap in het 'melodrama of the
unknown woman' (Cavell 2005: p. 234: 'the principal woman is
herself presented as a mother'). Fanny heeft geen moeder, maar
wordt dit wel. Desondanks verzuimt ze haar taak als ouder en blijft
haar dochter als het ware 'moederloos' (het is niet uitgesloten dat
Fanny Jr., ondanks haar kleine rol in deze film, een meer typische
Cavelliaanse 'unknown woman' genoemd mag worden). De relatie
tussen moeder en dochter is alles behalve rooskleurig in Mr.
Skeffington.
5'Comedy
of the unknown woman' is ook een optie, maar verhaaltechnisch
ligt de nadruk meer op melodrama en is de komedie hoofdzakelijk
incidenteel (het is frequent aanwezig, maar het is niet waar de film
om draait).
6Cavell
2005: p. 234
7Cavell
2005: p. 234
8Cavell
2005: p. 239
9Cavell
2005: p. 362
10Cavell
2005: p. 234. Ook: Cavell 2005: p. 108
Geen opmerkingen:
Een reactie posten